18 september 2011

Mossa, mossa...

hälsade alltid Nicke Lilltroll sina lyssnare välkomna. Detta program sändes i radio mellan 1957-65. 

I programmet berättar Nicke Lilltroll för barnen om sitt liv i Trollberget i Storskogen, där han bor med sin lillebror, farfar och farmor och morfar och mormor. Hans bästa vän är bofinken Bosse. 

Detta utspelades på den gamla goda tiden, innan internet, dataspel och knappt tv fanns. Men jag gillade att lyssna på Nicke Lilltroll!

Och för att citera Nicke Lilltroll igen:
Må så grankott allihopa! 

2 kommentarer:

AnnaKK sa...

Det där var före min tid, men det fanns nåt på radion som hette Berättardags, och som sändes om vardagseftermiddagarna. Det missade jag helst inte! :-) Högläsning ur nån braig ungdomsbok.

Ditt boktips här ovan lät inte helt fel - fast jag får ju aldrig (nästan...) tummarna loss till sånt numera. <:-)

Och rengar gör det för övrigt här också... Suckeli-muck...

Lambergsfrua sa...

Nicke Lilltroll minns jag med glädje - eller jag borde kanske säga att våra barn gör det =D Nicke var en vänlig själ och uppskattades av barnen. Synd att det finns någon motsvarighet idag - eller finns det ???
Varma kramar,