10 september 2011

Skog och fjärilar!

Gårdagens skogstur blev riktig trevlig! Fina Carina gjorde mig sällskap och eftersom jag numera är systerlös och hon bara har bröder så kom vi överens att bli fostersystrar ;) (nej, vi skar oss inte i fingrarna och blandade blod, sånt gör bara karlar på film...) 

Vi hittade en massa svamp också, svart trumpet, trattisar och lite vanliga kantareller. Och återväxten på trattkantareller är god om man säger så. Om några dagar är det säkert fullt i mossan igen! 

Och sommaren är inte riktigt slut än: 
 Amiraler i buddlejan!
Denna art flyttar söderut när dagarna blir kortare! Men de här individerna har kläckts i Sverige (andra generationens invandrare). Deras föräldrar flög upp från Syd- och Mellaneuropa i våras och la ägg. Nu flyger dessa ägg fjärilarna tillbaka neröver och så blir dom föräldrar där och så...vidare. Om nån inte vill flyga kan den få lift i min resväska om två veckor ;)

10 kommentarer:

Ninni sa...

Förstår att det måste kännas tungt att inte ha sin syster kvar.

Kan inte ens tänka tanken=(

Vackra bilder på fjärilarna.

Ha en fin dag..kramen

Morten Pedersen sa...

Jeg ser admiraler her også og den var flott.

Mimmi sa...

En kalas bild på amiralen :)
Ang Stepphöken .. kan man gå in på Kof karlstads ornitologiska hemsida.. där kan man få en en bild på stepphöken som Dan fotade .. en onitolig som stod tillsammans med oss vid vägkanten och fotade . han fick en riktig kalas bild på den :)

Maria Thorbjörnsson sa...

Naturen tröstar..Amiralen är så vacker..så gå du i skogen och prata..jag gör likadant..ha det..Maria

Lambergsfrua sa...

Underbara fjärilsbilder! Tack för dem.
Varma kramar,

soffie sa...

wow den sista bildeen va otroligt vacker,så många amiraler jag sett iår har jag aldrig sett nångång förut!!!
kramen

Nette Cecilia sa...

amiralen kommer ända upp hit förut var den inte så vanlig men nu ser man den hela tiden.Vackra bilder ,kramis Nette

♥ Carina ♥ sa...

Jag beklagar din förlust...
fint att kunna finna tröst i skogen och känna hennes närvaro...

Underbara bilder och fjärilen är så vacker.
Har jag missat nåt? Var flyger du? :)
Kram

AnnaKK sa...

Vad bra med en fostersyster!! :-)

Och, javisst! Jag överlevde trumpetsvamparna! :-D Det var faktiskt jättegott, så torka inte alla utan smörstek nån iallafall. Och salta och peppra. MUMS!!! :-)~

Jag blev förvånad över att de krympte så mycket som de gjorde i torkningsprocessen - för de var ju tunna och "ovattniga" redan som de var vid plockningen!? Iallafall jämfört med trattisar, som ju nästan plaskar när man bär hem dem (inte i en korg, utan i en regelvidrig plastpåse...). Och idag har jag dragit hem några liter till såna (trattisar) som nu ligger intill kamninen och avdunstar. :-) Det går bara inte att låta bli att plocka - och inte att gå ut och leta efter dem heller, tydligen!? <:-)

i stora drag sa...

Precis så där har det sett ut här i min buddleja idag också! Fin bild du fick på den!

Svar: Ja, men då vet du ju precis hur det var, det jag skrev om idag! Känns bra att du berättade, man känner sig mindre ensam när man hör andra som gjort detsamma.

Sorgligt med din syster, beklagar!
Ha en fin söndag!
Kram Pia