06 september 2011

White as snow...


Ikea har mer än möbler! 
 Min nyaste orkidé är därifrån! Jag slapp montera ihop den också ;)

Det finns vackra orkidéliknande blommor ute i naturen nu också: 
Detta är dock ingen orkidé utan en jättebalsamin. Det är ingen naturlig art i Sverige utan infördes här på 1850-talet. Den kommer ursprungligen från västra Himalaya. Här sprider den sig genom att slunga ut massor av frön. Det är onekligen en imponerande blomma och den gillas av humlor! 

Just nu kom det en hagelregnskur! Jösses! Tur jag inte var ute och cyklade...

Nu får det bli en kopp kaffe med lite hasselnötsessens i! 

 

9 kommentarer:

södersol sa...

Finfina blomster men jättebalsaminen är ett riktigt ogräs! Har du väl fått in den i trädgården så blir den där fast på olika ställen år från år.

Var Ikeas blomma levande eller konstgjord? :-O

Kaffe med hasselnöt, låt dig väl smaka!

♥ Carina ♥ sa...

Vilket tjusigt foto på orkideén! Det är ju tur att man slipper montera ihop vissa saker från Ikea ;)
Kram

Morten Pedersen sa...

jeg håper ikke snøen kommer enda da....

EVA / whiskyochchampagne sa...

Hos oss finns det bara orkidéer ! Världens mest lättskötta blomma - ja förutom fuskisar då :)

Men jag måste nog investera i nån till...synd att vi har 18 mil enkel väg till IKEA :(

♥ ♥ ♥
KRAAAM EVA

Mimmi sa...

Den första bilden .. I LOVE .. sen var det slut på min engelska.. men den bilden gillade jag väldigt mycket .... nu får du nog inte så fina fönster ..för det skall regna hela natten på dina nytvättade fönster
kramizz :)

soffie sa...

vad vackra blommor!Jag har aldrig ägt en orkide' men har gett bort många:) kramen

Lambergsfrua sa...

Jättebalsaminen är väl så vacker som en orkidé - favvisblomman nummer ett!
Tack för underbara foton.
Kramar,
Lambergsfrua

Unknown sa...

Kanonfina bilder på orkidéerna - särskilt den första!

i stora drag sa...

Har också köpt orkidéer på Ikea ibland! Balsaminer hade jag en gång i trädgården, kul att kolla när de skjuter iväg fröna för det smäller ju lite grann.

Sv: Vi hade fyra sorters fjärilar i buddlejan häromdagen! Nässel- citron- rapsfjäril och amiraler!