19 januari 2013

Boktips

Jag har nu läst denna bok om Olle Möller. Det är en bok i romanform som innehåller fakta som författarna har letat efter i andra media om detta fall, som verkar vara ett av de största justitiemord i Sverige. 
Boken utspelar sig under 40-60-talet i Sverige och det rådde en annan tidsanda då än nu. Polisen ville sätta dit någon för det hemska mordet på den 10-åriga flickan Gerd (och senare också Kerstin och Rut Lind) och struntade i viktiga vittnen. Sen var det vittnen som kom fram vid rättegången och "tyckte att Möller såg skum ut, de hade sett honom i tidningen" osv... 

Som den kriminalhistoriskt intresserade jag är är det ju inte första boken jag läser om Olle Möller, men denna roman var väldigt intressant tyckte jag! 

Själv tror jag inte för ett ögonblick att han var skyldig, han hade oturen att ha en liknande bil som den verkliga mördaren, och flera andra detaljer. Sen var han tydligen flörtig och skrytsam, men det är ju inte kriminellt...


3 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Vad hemskt om nån blir oskyldigt dömd. Då går ju dessutom den verklige förövaren fri...
Ha en fin lördag!
Kram

södersol sa...

Jovisst minns jag Gerd som låg i en resväska...kusligt!
Om det var Möller?
En riktigt ruggig samhällshistoria.

Polisen av idag...bättre eller inte?????? Teknik, dna och annat som finns men mentaliteten...
att finna en syndabock kvickt?

Nåt som är vansinnigt är ju Qvickfallet
tycker jag. En psykiatri som verkar vara befängd...i att vilja få rätt!!!!!!!!!!!!!!!

Lambergsfrua sa...

Jag minns "historien" kring Olle Möller mycket väl och jag tror som du, att han faktiskt var oskyldig. Det är djupt tragiskt alltihop.

Varm kram,
Lambergsfrua