04 juli 2009

Dikesrunda!


Äntligen liiite svalare (trodde aldrig jag skulle säga det ;) och jag var ute på en liten promenad! De bruna fjärilarna uppe t.v vänslades inte om ni trodde det...de slogs om samma blad. Den oranga fjärilen vet jag inte vad det är, men den är fyrvingad! (Jag måste skaffa en insektsbok...)

Så här kan det gå om man flyger för nära ett spindelnät. Jag såg inte till spindeln...

Denna bild är inte jätteskarp, men lite kul! Kolla in getingen i vänstra hörnet ;) Den kom flygandes in i bild :)

Tjoho! Nu ska jag åka rutschkana nerför bladet! Men vad sakta det gåååååår....

Hm...mystiskt kryp. Tror det är en sorts slända, det ser ut så på stjärten. (heter det så på en insekt?)

Nyckelpigor går inte att ta fel på iaf. De ser rätt skräckinjagande ut om man tittar längst fram där det ser ut som ett par vita ögon. Och det är väl meningen. Men jag lät mig inte skrämmas! ;)

Akrobatiska myror mjölkar sina bladlöss.

Ett lite större kryp...en katt som undrade vad jag gjorde när jag satt och fotade fjärilarna. Igår såg jag denna katt som hade fångat en liten ödla :(

Växten från helvetet just nu: Gråbo! Som blommar som värst och är meterhög, och ger mig allergi!! :(

6 kommentarer:

Lisa sa...

gråbo? är inte det en såndär som luktar så gott? typ mint-aktigt? Förstår kanske om du inte tycker den luktar gott om du är allergisk.

och du måste ju börja göra svalkiga sommarsmoothies. jag kan nästan inte få i mig nåt annat på morgonkvisten!

mvh. Pytteälgen

essge sa...

Ang. getingen som är på väg in i bild- om man har min slags humor:

Fjärilen vänder huvet bakåt och säger "jamen snabba dig på då!" :-)

Jag trodde att Gråbo var ett kort gräs. Vad det är lätt att ha fel.

Krjamar

essge

soffie sa...

ååå vilka bilder,det kändes ju riktigt skönt idag med temp på 23 grader hoppas bara det inte blir mycket svalare för då behöver man nog ta fram koftan!
ha en goo kväll

Mimmi sa...

Men jag får väl säga det:)vilka bilder du tar nu:)
och vilka bra motiv du får .. där vart getingen kommer flygandes in i bild :)
och den med myrorna ..jisses..den bilden är jag väldig avundsjuk på:)
Riktigt roligt att komma in och titta på dina bilder:)
kram

Anonym sa...

Hej YVonne. Såååå imponerad över dina fantastiska bilder. Sitter och njuter av dem här i stugan i Dalsland. Försöker fota lite här. Kramar Kaj

bjorne sa...

Nu har du fått till det med kameran igen,lyckoträff med getingen,fjärilen tror jag är en stor ängssmygare en ganska vanlig sak men själv har jaginte sett många,och min bild ska va äkta,ha så bra o kram.