25 juli 2009

Göttebörsudden (uttalat på göttebörska)

Igår var jag nere på nämnda udde en stund. Och kommunen hade nu, glädjande nog, satt upp sex stora stenar vid stigens början. Så nu ska väl inte några "bilburna ungdomar" kunna välta undan stenarna för att ta bilen nästan ända ner till vattnet. Lite bilder blev det också, en del var med i förra inlägget med "rödbaggarna" (har fortfarande ingen insektsbok, vet därför inte vad de heter på riktigt, förutom Nisse...). Jag såg fiskgjusen jaga, och försökte verkligen fota en trollslända i luften, den flög omkring och jagade, man såg benen och huvudet tydligt när den kom nära, men en o-suddig bild var inte lätt att få. Så någon sån blir det inte. Men här kommer några andra:


Men några myrstackare är det inte i den! Stackars guldbaggen som hamnat bland myrorna!

Denna myra hade dock mer högtflygande planer...kanske bungyjump? :-)


Trollslända...som flyger. Snabbt...

En till som har bråttom...den sprang så fort, så fort...fick mig att tänka på kaninen i Alice i underlandet. Den som har en klocka i handen och ropar "skynda, skynda...!"

Ja, det kan man ju undra...

Blåbär är det gott om. Här ur myrperspektiv.

Aj, aj. Äta eller ätas...så är det i naturen. En blomkrabbsspindel har fångat en fluga och ska ha den till lunch...

Lite andra små kryp som jag fann...fjärilen nere t.v. har hela sugsnabeln ute...kanske den torkar den eller nåt? :)
Vill ni se bilderna i ett större format? Klicka bara på dom!

4 kommentarer:

Mimmi sa...

Jag älskar dina bilder som du har lagt upp idag:)
Vilket nog inte förvånar dig förstås ..eftersom du vet vilka motiv jag gillar:D
Den bild där spindeln har fångat flugan..den är helt otrolig.. nu tycker man förstås inte om att se .men det är ju naturen och vi är så mycket mer elak än vad de är ..de gör det för att äta endast:)Det var en kanon bild:)
kram

bjorne sa...

Jättefina bilder och kul berättat,har inte mycket tid över nu till att svara på kommentarer,göra ett nytt inlägg tar en minut men det är hektiskt liv när man är i Sundsvall men har inte glömt bort dig,ha så bra o kram.

soffie sa...

åå va fint det är där vilka toppenbilder du visar idag!
må gott

mammakero sa...

Vilka fina bilder du tar!! Helt underbara!! Min favorit här är baggen med de långa svarta antennerna!