20 juni 2011

Det jäser i folkhemmet

Nu är mitt brödprojekt klart. Jag måste erkänna att jag fuskade lite med en knivsudd jäst i degen...Jag litade inte riktigt på surdegskraften...Men det skulle nog inte behövts, för efter jag kommit hem från tipspromenaden hade den jäst över sina bräddar! Tur att jag var förutseende och ställde degbunken i vasken. För jäddrar vad deg det var överallt! Men det blev tillräckligt kvar för att räcka till två limpor: 
 Men surdegsdegar är lite...ohanterliga och egensinniga. Man ska ju inte ha i för mycket mjöl (fråga mig inte hur mycket av nånting, för jag mäter aldrig). Knådar degen gör jag inte heller, utan häller ut den på ett lagomt mycket mjölat bakbord. Sen börjar projekt "överföring till bakplåt". Och det är inte lätt...degen är lite kladdig och den vägrar att släppa taget om det trygga bakbordet och klamrar sig förtvivlat fast också vid mina händer! Men efter en del mild övertalning hot och svärande så ligger det två stora limpor på plåten och jäser en stund till! 
 Efter 40 minuter i ugnen ser de ut som ovan! 
Och de blev...himmelskt goda! Absolut värt kampen med den sega degen förut! Men som sagt, mäta är inte min grej, det får stå för surdegstalibanerna som skriver om gram hit och dit. Ögonmått är mera min melodi! Men nu har jag ingen mer jäst hemma, så NÄSTA bak blir det med bara surdegen! För den är nymatad och glad.

Nu ska jag äta frukost...gissa vad?! 
Mmmmmm.....

7 kommentarer:

AnnaKK sa...

Åh, det ser så gott ut! :-)~ Själv har jag ätit samma sorts köpebröd i X antal dagar i rad nu (för det var billigt härmoveckan så då bunkrades det upp med några stycken/ganska många i frysen).

Väntar på att det ska börja regna. :-/ Egentligen är jag supersugen på att ta tåget nånstans, men SMHI har ju inte lovat solsken direkt så nu kan jag inte riktigt bestämma mej för hur jag ska göra... Tänkte att det kunde börja regna först så jag får en uppfattning om HUR regnigt det kommer att bli! ;-)

Söderdegsallergi sa...

Visst kan du trolla, degen ser helt förstörd ut men vips så har
två limpor formats som går att ÄTA!

Förunderligt!

Söderdegsallergi sa...

Visst kan du trolla, degen ser helt förstörd ut men vips så har
två limpor formats som går att ÄTA!

Förunderligt!

i stora drag sa...

Oj, det resultatet hade jag inte räknat med, av döma av den kletiga massan på plåten! :)
Har bakat mycket bröd i mina dar, men aldrig av surdeg!
Ha en fin dag! Ja, här står regnet som spön i backen!
/Pia

mammakero sa...

Jag är nog en "icke-surdegs" taliban när jag bakar. Senast jag bakade bröd var nog nästan 20 år sedan... Jag kan ingenting och vågar därför inte höfta någonstans.
Däremot har jag aldrig bakat med surdeg.

Mimmi sa...

Hm nog bäst att inte gubben får se detta inlägg .. för efter du kom hit med din surdegs limpa .. har han blivit galen i sånt :)

✫Fru Ölmis✫ sa...

MMm såg gott ut faktiskt :)