15 juni 2011

Krypgåtan är löst!

För några dagar skrev jag om de här och nu har jag fått reda på vad det är! Tur man har cybervänner som kan det mesta om småkryp, tack, Amaira! Sötnosen är alltså en BLYPUNKTERAD BROKVECKLARE och "kackerlackan" är en...tja, SKOGSKACKERLACKA, haha, så jag gissade inte så fel då. Skogskackerlackan räknas inte som ett skadedjur eftersom den är utomhuslevande till skillnad mot de "vanliga" kackerlackorna. Jaha, kul att lära sig något nytt om vad som finns i naturen! 

Och här är dagens nyföding på min balkong:
Nu ska den få sällskap i solen av mig och en kopp kaffe. Ja, lilla Semer (sorten heter så) ska få en skvätt vatten, tror inte den dricker kaffe. Än. 

5 kommentarer:

mammakero sa...

Skogs kackerlacka?! Blypunkterad brokvecklare?! Aldrig hört talas om att det finns skogskackerlackor och ett mer inVECKLAt namn får man leta efter! Kul att veta!
Äggskalspelargon?! Vad läcker den var!
Sitter själv med en kopp te framför mej nu, så skål/mugg Yvonne!

Maria Thorbjörnsson sa...

Ja nog finns det både djur och odjur i vår vackra natur..skönt att kunna sitta vid en vacker pelargon och njuta..ha det..Maria

i stora drag sa...

Ja, det är kul att fota blommor, eller hur? Och insekter, fåglar mm mm, finns det något som inte är kul att fota egentligen? *hihi*
Kul att du fick veta namnen på dina smådjur! Fin pelargon!
/Pia

AnnaKK sa...

Uj, vad det finns många insekter - och insektsnamn som man aldrig nånsin har hört, och förmodligen aldrig kommer att lära sej ordentligt heller... <:-) Men det är kul ändå, även om det går in genom ena örat och ut genom det andra! (Namnen, alltså - förhoppingsvis INTE insekterna!?! Hm...)

Nu har jag varit en stund i Hässleholm - lagom lång utfärd när man inte har så mycket tid på sej. :-)

Synd att inte alla län/regioner har såna här sommarkort - som gäller för ALLA medborgare, dessutom! Kronobergstrafiken har (eller hade förr iallafall, hur det är nu vet jag inte) dubbel giltlighetstid på sina månadskort under sommaren. Och det blir ju i princip samma sak, bara det att det kostar 1100:- istället för 485, och DET är skillnad! Dessutom har man både fler och roligare resmål här i Skåne. Malmö ligger ju tex inte i Kronobergs län! ;-) Inte Helsingborg heller, eller Lund, eller Kristianstad osv osv osv. :-)

Jättesöt pelargon!!!

Mimmi sa...

Solen? har du sol... inte ser jag mycket till den här uppe.
Det var en jätte fin blomma du har som sällskap :)