09 juni 2011

Vicken lattjo liten pryl!

Idag var tåget från Väse en hel timme försenat! 

 

Och man får ju ingen info när man sitter i en tåghållplatskur och väntar precis. Bommarna fälldes ner flera gånger och mitt hopp tändes, men det var andra tåg som susade förbi...men till slut så kom tåget och jag kom hem till civilisationen igen! Puh! 

Men i väntan på ett tåg kan man leta saker i diket: 
 Som denna lilla sötnos! Jag har ingen aning om vad det är. Någon som vet?
 Närmare beskådad. Så vacker! Den var bara c:a 2 cm lång.
(Har nu lusläst i fjärilsboken och kommit fram till att det är ett FLY av något slag...HJÄÄÄLP! Jag vill veta vad det är!) 
 Ett annat litet roligt kryp som jag inte heller vet vad det är..Huvudet är häråt! 
 En...ööh...kackerlacka?
Snyggt mönster på ryggen hade denna...mm...ja...nånting. Jamen, det här inlägget var ju informativt förvirrat! Jag har letat i min fjärilsbok efter den där första i alla fall! 

Och nu har det åskat...och det regnar än! Jag hade en otrolig tur som hann hem innan regnet började. Annars hade jag blivit rejält blöt...

4 kommentarer:

soffie sa...

wow va coola småkryp du har fotat.Idag måste du njutit för jisses vad det har blixtrat å dundrat!
fattar ej att du gillar det det blir ju alltid skiftningar i vädret oftast skitväder här hemma,
själva blixtrandet gillar jag att glo på jag med men inte att det blir dåligt väder sen,
kram å hoppas du är taggad för stolpletande :)

Mimmi sa...

så himla vacker den första fjärilen var .. en sån har jag tyvärr inte fått sett . för den skulle jag mycket gärna vilja ha fått en bild på.
Så du fick ju något bra ut av att få sitta och vänta på det försenade tåget:)

mammakero sa...

Vilka läckra småkryp du hittat i diket! Trots att nummer ett var färggladast, så måste jag säja att nummer 3, kackerlackan, var häftigast! Vilken tur att du kan konsten att roa dej själv när du väntar på tåg...

AnnaKK sa...

Den som har en kamera behöver aldrig ha tråkigt! :-) Däremot har det inte funnits några spännande diken med småkryp i att utforska de gånger jag har blivit tvungen att sitta på stationer och vänta på försenade tåg... Men det har hänt att jag har smygfotat folk istället, och det kan ju vara roligt det också! :-D

Kan tyvärr inte hjälpa dej med artbestämningarna, men söta är de allihopa iallafall! Och jättefint förevigade. :-)