23 juni 2011

Visa i midsommartid

 
Du lindar av olvon en midsommarkrans och hänger den om ditt hår.
Du skrattar åt mångubbens benvita glans som högt över tallen står.
Inatt skall du dansa vid Svartrama tjärn i långdans, i språngdans på glödande järn.
Inatt är du bjuden av dimman till dans där Ull-Stina, Kull-Lina går.

Nu tager du månen från blåbergets kam att ge dig en glorias sken.
Och ynglet som avlats i gölarnas slam blir fålar på flygande ben.
Nu far du till Mosslinda, mosslunda mor där Ull-Stina, Kull-Lina, Gullfina bor.
Inatt skall du somna vid Svartrama damm, där natten och mossan är len.
av Rune Lindström

5 kommentarer:

soffie sa...

mmm sitter å nynnar med,den där lärde jag en 4a så vi sjöng den på skolavslutningen ett år den är verkligen vacker,
trevlig midsommar min goa vän

Kenneth Larsson sa...

Vackert! Gillas!

Trevlig midsommar! :-)

Mimmi sa...

Trevlig midsommar ... utan regn önskar jag dig ;)
Jag skall se om jag kan få lite tid över idag och gå ut och plocka lite blommor:)

mammakero sa...

Hoppas du får en underbar midsommar! Och att det inte regnar för mycket!

Södermidsommar sa...

Instämmer, ha en riktigt go midsommar med allt vad den tillhör!