15 januari 2010

Själen är på drift...

(det går att klicka på bilderna så blir de lite större)

Ja, till månen flög jag inte som tur var. Jag förstår inte hur de vågar ge sig upp i en rymdraket och helt lita på andra att man kommer ner igen. Fast det är ju likadant med ett flygplan, man har noll koll...men det har man ju inte på ett tåg heller...men det är ju lite trevligt att åka tåg, sitta och spana ut på blommor och hus och kossor...men flyget, phui! Jag har inte riktigt landat än, min själ är kvar och snurrar ett extra varv runt jorden tror jag, hoppas den kommer ifatt mig snart ;)

MEN- vi var ute en dag på havet och letade delfiner! Och de kom! Hoppade runt båten och jag fotade som en galning, men det var inte många bilder som blev bra, svårt att se displayen i solskenet...så det blev många bilder på vågor, haha! Men här är en där det syns att det är en delfin iaf!

Fotade denna också för säkerhets skull. Kaptenen visade vilken sort det var. "Vanlig delfin", jaha...det skulle ha varit kul att fått sett en ovanlig! Men vissa tider på året kommer det tydligen valar i stora stråk på väg mot norr!

Sånt här kunde man roa sig med om man ville... ;)

Fast vi roade oss med något mer jordnära, minigolf...på en väldigt påkostad bana med en massa utsmyckning. Tyvärr var mattorna i rätt dåligt skick, uppslagna flikar och så.

Utsikt från balkongen på lite olika tider! Morgon, dag, skymning och natt.

Beach 2010!

Djur fanns det lite grand av, mest turturduvor som satt och sa hooo, ho hoooo med en deprimerad ton så man kände sig likadan. Bättre var koltrastarna som drillade så vackert både på dan och i gryning och skymning. Den lilla fågeln i mitten vet jag inte var det var för sort, men den sjöng vackert den också. Det var nog en kanariefågel ;)

Lite småfrusen på kvällen...Linne, skjorta och tröja på! Fast Irish Coffeen värmde :D

Vi såg också en helikopter som flög över havet och ställde sig och hovrade över en båt. Vi undrade vad det kunde vara och fick sedan reda på att det är afrikanska båtflyktingar som kommer från den afrikanska kontinenten i dåliga båtar. De fångas upp av myndigheterna här (där) och skickas till Las Palmas och flygs sen tillbaka. Vad helikoptern gjorde fattade jag inte bara...men visst är det tragiskt att samtidigt som det sitter rika turister (ja, vi var också turister, men inte speciellt rika..) och smörjer kråset i sina fina andelslägenheter och vräker sig på stranden så kommer dessa fattiga människor från förhållanden som det inte går att föreställa sig och försöker skapa sig ett drägligare liv för ett tag. Jag kunde inte låta bli att tänka på det iaf. Men det är det nog många som gör. Inte tänker på det alltså...

5 kommentarer:

AnnaKK sa...

Träffa delfiner skulle jag gärna vilja göra - och det går bra med vanliga, för min del! ;-)

Roligt att få se en massa foton från semestern, som sagt. :-)

Båtflyktingarna, ja... Det är mycket elände världen över, kan man än en gång konstatera. Nu är det ju mest Haiti som är på tapeten om dagarna, och jag får en obehaglig känsla av att omvärlden inte bryr sej så-å-å-å mycket... Hoppas jag har fel! :-/

Ha en fin dag! :-)

mimmi sa...

så härligt att få se alla dessa soliga bilder från ett varmt ställe :) och va gullig det var med delfinen :) och så har du fått bild på fjärilar mitt i vintern ;) och det blev en kanon bra bild på den också.
Den sista bilden .. den glimmer som guld :)
Härliga bilder :)

EVA / whiskyochchampagne sa...

Åhhh vilka härligt somriga...och soliga bilder du visar...man börjar verkligen längta till värmen...

Här är det inte värst just nu utan -10...och det är ju verkomligt ! Förra fredagen hade vi -30 !!! Och det ÄR kallt...

***
KRAAAM EVA

:)

soffie sa...

men va roligt att du fick se delfinerna så nära,vilka fantastiska djur sw är,
guuu vilka bilder underbart LÄNGTAR!!!!

mimmi sa...

Har din själ landat än ?
det skulle vara roligt att ni två var tillsammans igen så man kunde gå ut på en fotopromenad mer er ;)
kram