24 april 2010

Hälsning från en annan värld...

Det här är en blåsippa. En mycket gammal sådan. Jag hittade den i min mammas gamla kokbok från 1948. En blåsippa, plockad av min mamma en gång för länge sen, i en annan tid, en annan vår. Lagd mellan läskpapper och torkad och pressad. Jag undrar vad hon tänkte på när hon plockade den? Framtidstro och kärlek? Kanske, kanske inte...men nu har jag den här lilla blomman och jag vårdar den ömt...
Krokusfloden blommar i år med! Fast träden har inga löv än...det blåste kalla vindar idag, så jag hade långkalsonger, vantar och luva när jag cyklade till biblioteket.

Joyce Carol Oates, Älskade syster, blev det. Och så vill jag läsa om Styggelsen av Amanda Hellberg.

Nu har jag en ny cykeldator också! Den passade förresten i den gamla hållaren, så jag behövde inte byta alla sladdar som jag mödosamt har satt fast en gång i tiden. Cykeldator låter väldigt tjusigt, jag har ju inte internet i den precis...bara klocka och trippmätare och hastighet. Inget nödvändigt för att kunna cykla, men det hade blivit en vana att ha den på styret och när den förra fick för sig att rymma...ja, då ville jag ha en ny.
Ringduvan tittade misstänksamt ner på mig genom grenverket... 
och tog snart till flykten! Hooo, ho ho! Sa den snart från ett annat, säkrare träd.

7 kommentarer:

mimmi sa...

Det kan jag verkligen förstå att du gör .. Att ha en sån blomma från din mamma måste vara underbart .
hm Har du inte läst alla de böcker de har på det bibliotek nu? så mycket som du lånar där ;)
Jag ser att du har varit ute och fått lite bilder också :) jag hade nog gjort samma sak som duvan ..om jag hade kunde flyga förstås :)

soffie sa...

den boken har jag läst av Oates,jag har en annan 19 minuter om du vill låna den handlar om Colombinemorden en yngling som går rätt in i en skola å skjuter ihjäl elever och lärare den är baserad från riktiga fakta men är skriven som en roman,mycket bra,
vackra bilder,
kram å gonatt

Minns sa...

Blåsippan ute i backen står, niger och säger - Nu är det vår!

Ja, det var längesedan vi pressade blommor och gjorde tavlor av de vi plockat....tiden går.

Anonym sa...

Jättefin blomma..kul att ha såna minnessaker kvar.

Jag har knappt en cykel...bara en skruttig sak som står kvar borta vid gamla boendet.
Borde hämta den men jag har inte hittat nyckeln ännu!

Ha en goo söndag..kramen Ninni

AnnaKK sa...

Vad fin den är, din mammas blåsippa! :-)

Och vilken krokusprakt!!!

Undrar om det är ringduvor som sitter i träden här utanför lite då och då...? De är så himla skygga så bara de anar att man är på väg mot dem så flyr de... <:-)

Jag får nog börja med att skaffa mej en cykel innan jag behöver fundra på behovet av en cykeldator - men det är väl med såna som med allt annat; att det man har vant sej vid att ha vill man inte vara utan. Finemang att det var "snabbkoppling" med den nya!!! :-)

Amanda sa...

Fint!
OM du vill du läsa om Styggelsen och tänkte låna den på bibblan så skickar jag gärna ett signerat ex till dig i stället.
Du vet varför ... ;o)

mimmi sa...

Har du inte varit ute idag :) ja ja jag vet ..det är ingen sol ..men det var ändå ganska så gott att komma ut ..för det blåste ju inte lika mycket :)