28 april 2010

Små cyklar de far omkring...

 En fiskgjuse! Det är svårt att fota dom...högt upp i luften var den och svårt att zooma in. Men det här var en någorlunda bra bild på den, det syns att den ryttlar och tänker dyka ner och ta en fisk. Men det gjorde den inte. Jag har lagt på lite backlight för att få den att framträda lite mer mot den grå himlen.
En tur på Göteborgsudden igår i det vackra vädret. Jag hittade inte så mycket djur, mer än ilskna myror..men om jag mutade dom med en ostbit så fick jag dom att vara stilla några sekunder...
Men dom anföll mig hela tiden ändå! De gjorde en kringgående rörelse och anföll bakifrån och nerifrån. Man skulle hänga i en sele ovanför en myrstack om man skulle slippa få myror på sig...Det låg hackspettsfjädrar i stacken nu med...de har nog ätit upp en hackspett i vinter också! Eller så är det räven...
Vackert vårväder var det med en behaglig värme på 16 grader! Knopparna knoppas och sothönan dyker! 
Jag hittade lite konstiga saker i naturen...en urgammal ölburk som låg inknycklad under en en, den måste vara från 70-talet eller nåt! Och en liten flaska från Vin- och Spritcentralen. Jag vet inte om det står så på flaskor längre. Sen var det en massa flaskor som någon hade trätt upp på pinnar. Och det är väl bättre än att de ligger på backen och skräpar :)
Här bygger dom för fullt på andra sidan viken! Zakrisdalsuddehusen börjar bli klara och inflyttningen har börjat. De här husen får nära till vattnet iaf! Här fanns det ett stort vassområde innan där det häckade många fåglar som häger, rördrom och annat. Undrar om de vill vara kvar där nu...

Men Göteborgsudden är ett skyddat naturområde (än så länge...) Det är där jag står här och tittar bort mot Zakrisdalsudden. Men det var på andra sidan där som fiskgjusen fiskade...så de kanske inte bryr sig så mycket om sina mänskliga grannar?

För övrigt så har blogspot uppdaterat sin bildhämtningsfunktion och jag gillar den inte :( Nån mer som har märkt det?

4 kommentarer:

mimmi sa...

Men jösses .... jösses .. vilka underbara bilder :) här har du verkligen fått kanon bilder får jag säga.
Och visst är de farliga de små ilskna myror ... jag har som du vet hamnat på ändan många gångar när de har anfallit mig när jag skulle fota dom :)
Du har verkligen lyckats med dessa bilder .. jag bara sitter och njuter :D
På min nya fotoblogg ..här på bloggspot har jag inte märkt av den nya funktionen ...än

AnnaKK sa...

Tackar för en trevlig strandpromenad! :-)

Men att de får bygga hus så nära vatten... Med alla översvämningar som både är och dessutom kan tänkas öka i framtiden!? Plus att det begränsar allmänhetens tillgång till stranden och vattnet också, ju - för att inte tala om störningen på djurlivet... :-/

De som flyttar in får hålla koll på sina småbarn så inte fiskgjusen tar dem! ;-)

Boråsia sa...

Tänk om du fick med en myra hem?
Snart har du många......

Jättefin bild på din fågel, kanske fann den en stor fisk när du gått.

Ha en go fotadag imorgon!

AnnaKK sa...

Tömde ett minneskort igår, och hittade en lång rad misslyckade foton på myror på det. Får nog testa det där med ost-muta nästa gång!? :-)

Regn här idag - hoppas på bättre väder i Växjö. Tänkte mej nämligen en liten gatufotosession där innan det är dags att slå sej ner i frisörstolen... :-) Får se hur det blir med den saken - och med håret också!! :-D