19 april 2010

Kvinnan som pratar med höns..

Svalörten lyser fint nere i diket! (Först trodde jag det var gulsippor...men bladen stämde inte, och efter att ha konsulterat min blombok såg jag att det var svalört!)
Liten häst tar en lur i vårsolen!
Ankor gillar att simma omkring i dammar, därav kommer antagligen namnet ankdamm, som också kan betyda "efterbliven eller stillastående miljö"! Sådäså! :D
Ankorna var mer misstänksamma mot mig än mot katten...
Detta är antagligen silkeshöns! I alla fall hönan, men hon följde efter tuppen överallt, så jag tror att det var hennes hjärtas utvalda...
Lika vacker från framsidan...
som från baksidan!
Lilla Agda fick jag ingen riktigt bra bild på tyvärr. Men dom finns väl kvar borta vid 4H-gården, så jag ska gå dit nån mer dag och prata med dom. Dom var riktigt sällskapliga och kom fram och hejade när jag satte mig på huk och hälsade! Men jag har ju ingen hönsvana direkt, så ett tag blev jag lite orolig att dom skulle göra mig till hackkyckling ;) Men dom tyckte nog bara att jag var färggrann i min röda jacka!

9 kommentarer:

Boråssol sa...

Så fint ankfötterna syns under vattenytan!
På tal om tuppen....han får stå i med sitt harem som följer efter honom vart han går.
Kanske är det stalkershöns.....?

soffie sa...

å va vackra bilder,Men brrr det va verkligen kallt idag!
gokväll

mimmi sa...

Så du har varit på 4 H vilken lyx ;)
jag måste dit nån dag jag med ..kom jag på nu när jag såg dina bilder :)
Idag har det varit fullt upp .. först iväg och storhandla .. sen hem dricka kaffe sen bussen till stan och köpa en fjärilsbok .. sen gick vi runt där ett tag .. hem .. dricka kaffe...igen... sen tog jag kameran i väskan och gick ..och gick .... och gick ... och gick ... efter 3 timmer var jag hemma igen ..men värkande fötter och rygg ;)

Monica sa...

Så tjusig och stolt han är herr Tupp. Konstigt det där att handjuren oftast ska vara så mycket färggrannare.

Härliga foton som vanligt - kul att få följa med på dina promenader.

AnnaKK sa...

Den lilla sovande hästen ser ju bara för söt ut! :-D Snarkade den också, tro!? 8-)

Just silkeshöns var en ras jag aldrig "hann med" under min tid som hönsa-kadorra. Däremot hade jag såna som liknade tuppen du har fotat, och de var av rasen dvärgcochin. (Men Lilla Agda är säkert en silkeshöna - eller åtminstone en korsning med den rasen).

Experimenterar med bloggdesign idag - rätt vad det är har jag kanske "designat" bort hela bloggen från nätet!? 8-X Försöker dock att inte göra några förhastade ingrepp, och antecknar noga vilka ändringar jag gör i koden...

AnnaKK sa...

När du skrev "lilla Agda" så tog jag för givet att det var småvuxna höns. :-) Men det kan man ju verkligen inte säga att den stora varianten av cochin är! Tupparna kan ju väga 5 kilo eller nåt sånt, vill jag minnas. Hoppas äggen som gick lösa gick att fånga in, så du kunde köpa några!? ;-) (Tror bestämt du glömde skriva "från höns" i din kommentar, så den blev lite kul! :-D).


Pannkaka till middag idag då, kanske!? :-) Sonen kom hem här igår och tyckte det luktade pannkaka i huset, och blev så-å-å besviken när han upptäckte att jag bara hade stekt biffar... <:-)

Maria Thorbjörnsson sa...

Fniss-fniss..tack för trevlig promenad bland djuren..lilla hönan ser ju för bedårande ut där hon följer sin utvalde..Maria

Anonym sa...

Vilka underbara bilder!! Tuppen var verkligen grann!

Nu har jag varit iväg och njutit i fulla drag..Lovely!

Kramen Ninni

mimmi sa...

Har du gått i IDE ? så som jag gjorde förre veckan eller :)
jag har blivit bättre igen så nu är man klar för drabbning igen :)
Det finns fullt med sådana blommor här .. längs dikeskantar och slänter såg jag ..de är så vackra när man sätter sig ner på huk och tittar på dom :)
kram