14 juni 2010

Gnällspik!


Vuvuzela...jäklar vilket infernaliskt oljud! Jag hade aldrig hört talas om detta redskap (jag vägrar att kalla det instrument) innan fotbolls-VM. Det går ju inte att höra vad någon kommentator säger och skruvar man upp ljudet på TV:n så blir ju bara bisvärmsljudet högre också :( Om de förbjuder dessa helvetestutor snarast så tror jag att fler än jag blir glada! Läktarstämning, javisst, men det är väl skillnad på målvrål och hejaramsor och besvikna rop än ett enformigt TUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUT i 90 minuter...Puh...

Och när jag ändå är i gång och gnäller så kan jag gnälla lite på de som inte vet skillnad på när man ska skriva de och dem i skrift...Det heter inte "När ska dem gå hem" I talspråk så används ju dom och det kan man ju numera göra i skrift också. Det är ju bättre än ett felplacerat dem i alla fall. Det här har ju blivit lika vanligt som att man skriver "ungsbakad lax" :P

För övrigt så skiner solen idag här och jag ska snart ut i skogen med kompis och kompass! :)

6 kommentarer:

Tut och Tjut sa...

Jag håller med om att dem bör föbjuda domma oljudsapparater...
Förstår dem inte att dem flestas öron nästan trillar av????????
Tummen ner för domma knäppisar!

Anonym sa...

Jag har missat tutorna..vilken tur!

Var har dem (hihi) fått tag på dem??

Kramen Ninni

soffie sa...

ja jisses va är det för skit de har kommit på,
Tänk att stå där på läktaren då behövs det verkligen öronproppar eller hörselskydd,
det där med dem och dom är lite klurigt speciellt då man jobbar som fröken,vad är rätt och vad är fel?
Tror att dem kommer dö ut och det blir dom som gäller,
tack för en härlig tur i skogen nu håller vi tummarna att vi vinner med:)

Ulla sa...

Bläää för vuvuzelas!!! Vilket oljud!!!

Lambergsfrua sa...

Tack för kommentar hos mig!
Jag håller med dig om att de där tutornas är ett infernaliskt oljud, som borde förbjudas.
Men nu blir jag villrådig, så lärare jag. Visserligen från Hedenhös, men ändå. Ugnsbakad lax - vad ska det heta annars. Laxen kan ju inte heta ugnsbakat. Ge mig information är du snäll!
Soliga kramar!

AnnaKK sa...

Ja, det är konstigt att för vissa är det lättare att lära sej stava till vuvuzela än att förstå skillnaden på de och dem... Jag vet faktiskt inte vilket jag tycker är värst!? 8-X