13 juni 2010

Kompass-kompis

Gårdagskvällen tillbringades hos goda vänner med grillat kött, färskpotatis, efterrätt och en massa spel! Både frågespel och musik! Allsång på Romstad.. ;) Evert Taube för hela slanten blev det! Tyvärr regnade det, så att sitta ute i nån trädgård var inte att tänka på...men när vi cyklade hem (klockan två på natten..) så hade det slutat regna och hundkäxen doftade i dikena... Vann gjorde vi också över värdparet! :)
Jaha...nu ska vi se om det går lättare att hitta de sista kontrollerna..jag har ju bara två kvar av 123! Jag har fått låna en kompass, men jag har aldrig använt nån förut (kanske i skolan..men det är ju hundra år sen eller nåt) Någon som vet hur man gör? Lägga den så linjerna följer de på kartan vet jag, och så ska man vrida på ratten...men till vadå? Hmm...jag får väl gå ut och prova. :D

4 kommentarer:

AnnaKK sa...

Hejsan!

Jämfört med igår är det faktiskt nästan uppehållsväder här idag, men så fort jag går ut börjar det åtminstone duggregna... Men igår började det ösregna istället, så visst: Det har bättrat sej! <:-)

Men... Li-i-i-ite större förväntningar hade jag faktiskt på sommarvädret, särskilt med tanke på hur vintern var! Hm... Nu ska det ju vara som allra ljusast på hela året under de kommande två veckorna, men det är ju skumt som en höstkväll till och med mitt på dagen denna helg! Suck, suck, suck... :-(~

Har inte en susning om hur en kompass funkar - brukar vanligtvis inte ens kunna hålla kartan på rätt håll. Det är ju så krångligt att eventuellt behöva läsa upp och ner! ;-)

Lycka till med de sista stolparna - är hundra på att du hittar dem ganska snart!! :-)

Sydväst sa...

Kompass = Pilen ska alltid vara mot norr. Vrid den lösa delen och peka dit du ska och GÅ....
så tro jag det är.
Gör ett försök!

soffie sa...

men du det är 125 som släppts men det va kanske du menade:)
Funderar på att ge mej ut i Sanna imorrn om det är bra väder,ska ta med cykeln så du kanske vill möta oss så du kan ta den ena du ej har,
ta med kompassen då så vi ser om vi går rätt:)

Pytteälgen sa...

kolla vad som är norr på kartan, och så ska det som är norr där stämma överens med kompassens pil som pekar mot norr. Genom att sen vrida på kompassen så den stämmer överens med kartans linjer så visar kompassen vilket håll man skall gå.

Låter ju skitsvårt, men är inte särskilt när man får kläm på det. Det lättaste är såklart att pröva sig fram! Lycka Till!
:D