30 juni 2010

Jägare i Afrika


Är det en ren slump när jag nyss har läst en bok av Natasha Illum Berg, Floder av röd jord, och nu upptäcker att denna för mig tidigare okända författarinna ska sommarprata i P1 i morgon
Jag brukar inte lyssna på radio så mycket, men i morgon ska jag sitta som klistrad vid radion klockan ett. Och det är ju det enda sättet för mig att höra något ;)

Boken var mycket intressant, hon är professionell jägare i Afrika och hon skriver mycket poetiskt om sin kärlek till naturen och djuren och ibland även mänskligheten. Det verkar inte vara lätt att vara kvinna där heller. I synnerhet inte som manschauvinismen är en vedertagen lag bland både urbefolkning och besökande.
Boken skrevs 1999 och det har tydligen hänt en hel del i hennes liv sen dess...

Idag har det regnat men jag hoppas det klarnar upp tills i kväll, då det blir ett besök på Cafe August. Det är några som heter Kebnekajse som spelar där...ett band som har gått mig förbi, men sambon är förväntansfull! :D

3 kommentarer:

mimmi sa...

Det ser ut att det skall klarna upp i alla fall ..även om det blåser full storm ... nästan :) Jag har letat och letat efter namnet på den konstiga fjäril .men inget vet och jag har inte hittat den .. så nu skickade jag ett mail till en person som Nature footstp rekommenderade så får jag se om jag kan få svar där

AnnaKK sa...

Länge sen nu som jag lyssnade på något Sommarpratarprogram - troligen flera år sen! Så jag har säkert missat många bra... <:-)

Hoppas vädret har bättrat sej så du/ni kan gå på Cafe August - men ta inte med dej nån förkylning hem den här gången! :-D

Ha det så trevligt!!!

skottlös sa...

Jägare i Afrika.........en ide att förverkliga kanske men går det bra att jaga termiter utan bössa? *S*