30 juni 2010

Som sommaren kan det aldrig bli (klapp, klapp)

Här är texten till den svårbegripliga men lättsjungna "Som sommaren kan det aldrig bli". Det är ganska likt mina tågluffarresor genom Europa, minus bladtuggningen, svampplockningen och tekokningen...och gitarren. Nån gitarr hade vi inte med. Den var inte uppfunnen på 70-talet. Eller var den det? ;) Häng me nurå!!

På en resa genom Belgien så träffa jag en europé
Han lärde mig att tugga blad, och plocka svamp och koka te
Han spelade på min gitarr. Så spelade jag aldrig mer.
Jag skrev en sång om alltihop, som senare fick kortas ner
till svårbegriplig text, med en lättare refräng

Som som som sommaren kan det aldrig bli
Som som som sommaren kan det aldrig bli

Vad gjorde jag i Spanien? Jag ville komma fram igen.
Ett silvertåg var allt jag såg av korset och av sanningen
Jag träffade mitt hjärtas dam, slog in henne i glas och ram
och klottra ner min hemadress. Ja, vi har inte setts sen dess.
En svårbegriplig text, med en lättare refräng

Som som...

En oundviklig sensmoral är bättre än en tom kartong
En tyst minut i 100 år är bättre än en dålig sång
Väl hemma i min trygga borg så köpte jag en bussbiljett
tillbaka in i vardagen, där fel är fel, helt rätt och slätt
En svårbegriplig text, med en lättare refräng

Ja, väl hemma i vår trygga borg 1974 så hade vi bara pengar kvar till en bussbiljett tillbaka in i vardagen... Tågluffarkortet kostade 480 kronor och vi hade med tusen kronor i fickpengar...men i länder där spriten var billigare än vattnet så räckte det långt ;)

3 kommentarer:

Ona servesa sa...

Tågluffartid, jag var klädd under
4-a veckors tid i samma svid...
En härlig era, jag ville bara ha mera...
I Calais, Mimon Bachi....inte sa jag tvi! ;-)
Palmer, blått hav och servesa,
jag fick inte nog av att resa.
I tågvagnens kupe, blev jag bjuden på allt annat än te.....
Min reskamrat fann en HAN med sportbil och försvann en tid i en
annan fil.........
Även jag i min drömmars natt hade någon som var så....
Ljuva ungdomstid, jag återklär mig gärna i dess svid!

hedda sa...

va heter den låten och vem sjunger den? :)

Bengt sa...

Danielsson & Peckanini

som sommmaren