27 juni 2010

Lästips!

Innan jag blev tokförkyld och inte kunde ha glasögon på mig så läste jag lite grand:

 "Med livet framför sig" av Emile Ajar aka Romain Gary...och vilken bra översättning! Språket är verkligen...alldeles, alldeles...underbart. En arabisk pojke växer upp hos en madame Rosa i Paris på 70-talet. Det är en f.d bordelldam som tar emot barn mot ersättning när deras gatuarbetande mödrar inte kan ha kvar dem. Det är den 10-årige "Momo" som berättar och hans språk är helt svindlande:

"Dom viktigaste bitarna hos människan är hjärtat och huvudet, och dom står en allra dyrast. Man kan inte fortsätta som förr ifall hjärtat stannar, och när huvet inte längre är vad det har varit utan slutar fungera, då går människan miste om sina befogenheter och har inte längre nån glädje av livet. Jag tror nog man ska börja väldigt ung med att leva, för efteråt minskar man i värde och får ingenting gratis."

Jag hittade en till bok av honom: "Kung Salomos ångest"....spännande!
 
Dessa böcker är inte nya, men ibland är ju böcker som årgångsvin...de blir bara bättre med tiden! ;)
 
För övrigt har jag vaknat upp i soffan efter en rätt jobbig natt, jag vaknade och kunde inte röra mig! Samtidigt så tyckte jag att någon stod ovanför min säng och höll fast mina handleder och med stor möda fick jag fram "släpp..släääpp!" Hu, det var riktigt läskigt. Genom att koncentrera mig kunde jag till slut röra på mig och upptäckte att det ju inte fanns nån där...men då gick jag och la mig i soffan. Det kändes tryggare. Sambon tillbringade natten i fåtöljen...han hostade så. Så när han gick in och la sig vid 5-tiden i morse så äntrade jag soffan!
 
Kanske är det dags att sluta läsa konstiga böcker... ;)

5 kommentarer:

Kurtan sa...

Det verkar som om din hjärna är fullproppad med läsklig läsning.
Den försöker säkert sovra bort det som är farligt men misslyckas...eller så kanske det stod något elakt spöke vid din säng? Hu,bu!

Själv delar jag nu liv med Olycklige Kurt, han som hade det mysigt med Gustav V. Väldigt spännande, det må jag säga!

Jenny Ölmebo sa...

Usch då :(
ja det e nog dags att ta fram en komedi bok tror jag :)

AnnaKK sa...

Man kan också vakna klockan 02.09 av att en traktor brummar in på garageinfarten. Hemleverans av ungdomar som varit ute och festat! Faktiskt tidigare hemkomst än vad man hade kunnat räkna med. Och ingen tycktes ha trillat av balvagnen. :-)

mimmi sa...

Jag tror det är dags att sluta att läsa sånt ..det kan jag se .. här ;)
Jag var i Sanna skogen idag och det var mycket mysigare än att sitta och läsa hemska böcker ;)
kram :)

Lambergsfrua sa...

He he - kan det vara så att du har fyllt din hjärna med alltför mycket läskigheter från böckerna du läser? Jo, så är det nog och det tillsammans med förkylning, oroligt sömn och hostande gubbe kan få vem som helst att drömma mardrömmar ;)
Hoppas du känner dig bättre nu!

Tänk, jag har bott i Karlstad i åtta ¨år och har inte en aning om att det finns röda näckrosor i Sundstatjärn. Måste beskådas snarast :)
Soliga kramar!