01 juli 2011

Avdelningen otäcka kryp

presenterar: Tvestjärten som flög! 
 Den kom flygande och landade på mitt balkongbord. Ytterst retlig var den och höjde bakkroppen och sprang omkring och försökte se farlig ut! Sen flög den iväg mot nya äventyr (med lite assistans från mig)
 Här är det en rovstekel som fått upp vittringen på något! De vill ju gärna lägga sina ägg i andras ägg (eller larver kanske det är). Och det här nyckelhålet i balkongbordet tycker en annan liten stekel är bra att bo i...hmm..hur ska detta gå?
 Rovstekeln kollar läget!
 Och satte visslande igång med att sticka in den långa äggläggningskanalen i något! Det man ser sticka ut är själva skyddet för den! 
 Men nyckelhålets innehavare var inte road!
 Efter lite förstoring av bilden så ser man lilla stekeln sitta där och morra! Då får man se vad som kommer och kryper ur detta nyckelhål så småningom då...
Men nån som inte var liten var denna bålgeting! Jösses! Den var säkert en decimeter 4 cm lång!

Bålgetingen anses vara den lugnaste av alla getingar. Sticket kan vara farligt, men eftersom den är ganska svårretad attackerar den sällan människor. Ett bålgetingsting är oftast inte farligare än ett stick från en vanlig geting. Bålgetingen jagar insekter och använder gadden för att döda byten, och eftersom den inte förlorar gadden vid sting kan de upprepa stingen till dess att bytena är döda. Bålgetingen är som mest aggressiv om boet störs och försvarsradien kring boet är ungefär 2 till 3 meter.
(Ur Wikipedia)

Jag fångade den i ett glas och så fick den flyga ut igen. Denna getingart är klassad som sårbar på rödlistan i Sverige och är dessutom Smålands landskapsinsekt! Och en jäkel på att jaga insekter, bland annat andra getingar...

För övrigt har det regnat ordentligt (och åskat) här på morgonen. Det är fortfarande rätt varmt, ca 18 grader, så jag klagar inte! 

5 kommentarer:

södermoln sa...

ÅH, fy vilka små otäcka kryp du har i Värmland!
Här lyser de med sin frånvaro men det kankse beror på att jag är b-lös?

Ha ena goer hälg!

Maria Thorbjörnsson sa...

Bland otäcka kryp..ljuvliga ekorrar..härliga barn blandat med dina finurliga texter..gillas..ha det..Maria

mammakero sa...

Så det är en bålgeting vi har som snurrar runt takskägget på stugan!!
Vi kallar den monstergetingen och den surrar inte, den mullrar...
Så den äter andra insekter och till och med getingar? Va bra! Då ska jag lära mej att gilla den!
Har ni haft åska nu på morgonen? Det har regnat i natt och på morgonen, men jag har inte hört någon åska.
Vilka läckra bilder på rovstekeln! Älskar uppförstoringen på nyckelhålet och man ser den blänga tillbaka!
Är tillbaka i stan igen efter underbara dagar med HELA familjen samlad i stugan!

Mimmi sa...

Det var en intressant berättelse med bra bilder till..Vi har sett Bålgetingar här också .. och många .. I år verkar det vara många av dom
Jaså har det åskat .. det hörde jag inte ..men ojojojoj som det regnade

AnnaKK sa...

Ha-Ha! Vilken underbar fotoberättelse om stekeln! :-D

Kan tvestjärtar flyga?? Det har jag helt missat... <:-)

Bålgetingar har jag desto bättre koll på - det är i princip bara att gå ut och spana lite i trädgården så hittar man både en och två och flera... Fast jag tycker de är rätt sympatiska, och de får mer än gärna eliminera de vanliga getingarna för dem gillar jag inte alls.

Nu har jag börjat min semester, men helt och hållet kommer jag inte att försvinna från nätet. Men lite glesare mellan blogginläggen kommer det att bli...

Ha det fint!! :-)