03 juli 2011

Surdegsbröd

bakade jag häromdagen. Utan jäst! Och det jäste minsann ändå. Recept hade jag som vanligt inget, utan slängde ihop lite mjöl (Manitouba cream, det är ett extra proteinrikt mjöl) och surdeg (som jag gjort en fördeg av dagen innan) och skållat havregryn, linser och linfrön. Och som sagt, ingen jäst. Kul! 
Och idag ska den matas, med en dl grovt rågmjöl och en dl vatten. Annars blir den sur. Eller glad...eller nåt ;)

Vädret, ja. Idag regnar det inte på morgonen, det har det gjort några dagar nu, men framåt kvällen har det spruckit upp och blivit fint. Och varmt är det, viktigast av allt, tycker ju jag som är en frysmaja annars! 

Igår var vi på Café August (joho!) på quiz som radio 92,2 här i Karlstad anordnade! Vårt lag kallade sig "Inte en chans", optimistiskt, va? Realistiskt i alla fall. Nåväl, en del frågor kunde vi, och seriemördarexperten (jag) fick visa sina talanger  Annars kan jag inte mycket om musik, vem som gjort vad och så...
 Ja, vad hette han? Svaret kommer längst ner i inlägget.
Vår maskot! En...tja, långhorning av något slag.

Vi kom i alla fall på 29 plats (av 40) så helt utan chans var vi inte!

Och här är seriemördaren:
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I

5 kommentarer:

AnnaKK sa...

Hejsan!

Jag var på släktträff igår, och förvånande nog hade arrangörerna fixat dit ett par trubadurer som spelade och sjöng. (Två rätt unga sådana - de var troligen inte 18 år fyllda eftersom de blev ditskjutsade + hämtade sen, men de var DUKTIGA!). :-)

Och så blev det tillfälle att "göra bort sej" på tipsrunda där frågorna handlade om mormor och morfar. Blev inte många rätt där, kan jag säga - och syrran som sa att hon gissade hej vilt på allt lyckades placera sej på tredje plats. :-D Ingen fråga handlade om något seriemord eller så - fast mormor hade tydligen gjort sej av med en beundrare en gång när hon varit i Tyskland, och frågan löd hur. Jag gissade på örfil, men se det var fel... (Hon hade tagit flyget till Schweiz!!)

Själv tar jag snart husvagnen ut i det blå... :-)

Ninni sa...

Seriemördare kan jag inget om=)

Ja kvällarna har varit sköna nu i några dagar..ska bli fint väder nästa vecka, det får vi hoppas stämmer.

Ha det..kram

mammakero sa...

Bra kämpat att bli 29 av 40! Varken musik eller mördare är jag särskilt insatt i, jag hade nog hamnat sist i den tävlingen...

Ninni sa...

Trodde också Rosentry..men det står nåt annat på etiketten..kanske ett latinskt namn..får kolla igen=)

Fröken M sa...

det ser ju hur gott ut som helst ! Jag kanske skulle ge mig på att röra ihop en deg igen, för skamm den som ger sig ;) kram