25 juli 2011

Ny pausfågel!

var det i björken igår kväll! En gröngölingsunge som fick sitta där c:a fem minuter innan skatan körde bort den... 
 Gröngölingen (Picus viridis) är en stannfågel som huvudsakligen lever på myror. Den befinner sig därför ofta på marken där den äter myror med sin långa tunga!
Inte så bra bild, men den är tagen genom ett otvättat fönster (ja, jag borde...) och beskuren. 

Lokala namn på gröngölingen är grönspik, grönspett, vedknarr och regnfågel. Det senare namnet eftersom den sägs ha en benägenhet att ropa extra flitigt när regnväder är på gång. Gröngölingen skulle kunna kallas grönguling eftersom "göling" kommer av ordet "gul" - jämför med ordet gylling, som i exempelvis sommargylling.

Gröngöling är också en synonym för "novis", "nykomling" eller "nybörjare". Orsaken är förmodligen att ordet "grön" i svenskan har en innebörd av "spirande" eller "omogen". Men det kan även bero på att ordet göling har betydelsen guling. 

På finlandssvenska används begreppet "gulnäbb" med innebörden nyinskriven student, det vill säga en nolla. Gulnäbb refererar till en fågelunge som ännu har kvar sin gulaktiga näbb. Liknande motsvarigheter finns i andra språk som engelska "yellow beak", tyska "gelbschnabel" och franska "becjaun" 
(Lånat från Wikipedia)

Och skatorna och kråkorna fortsätter sitt krig: 


Vilka som vinner av dessa gäng återstår att se. Oftast är det kråkorna som sitter högst upp i björken i kvällningen...

Själv har jag piggnat till efter en natts sömn utan katter och barn på tvären i sängen ;) 

I morgon bär det av till Västra Götalands regioner! Hoppas vädret blir lite bättre då...just nu är det regn (fast jag inte hört regnfågeln, se ovan)

7 kommentarer:

Maria Thorbjörnsson sa...

Förstår att det var trångt i sängen..man e ju lite bortskämd med att kunna bre ut sig..nya pausefågeln..vacker till tusen..ha det..Maria

Morten Pedersen sa...

Flott bilde av den grønne og morsomme bilder av kråkene.

AnnaKK sa...

Nån gröngölingsunge har jag aldrig sett, så jättekul att få kolla in en här i din blogg! :-D Rätt länge sen jag såg en vuxen gröngöling också, förresten. Kan det möjligen råda brist på myror här...?

Inget regn här (än iallafall), men precis lika mulet, grått och trist som de senaste dagarna. har inte bestämt mej för vad jag ska göra idag - kanske "ingenting"!? <:-)

mammakero sa...

Gröngölings ungar har jag aldrig sett! Har nog bara sett en Gröngöling i hela mitt liv och då satt den inte på marken, utan kilade uppför en stam! Kanske på jakt efter myror?!
Ditt fågelfönster bjuder verkligen på underhållning!

i stora drag sa...

Säger som de andra: kul att få se en gröngöling, för en sådan har jag aldrig sett!
Och fågelcirkusen fortsätter ser jag!

Svar: Nej, det var inte Maglebilder! Svaret stod i mina etiketter.

Mulet här också, precis som det har varit sedan i onsdags i förra veckan! :(
/Pia

Mimmi sa...

Kors i taket .. fick du en Gröngöling hos dig .. en sån som jag har jagat överallt .. jag fick en bild på den förre året när jag var på storviltjakt ..men sen har jag inte sett till dom alls :)
Men du har ju fått bra bilder på den :)

amaira sa...

Hihi, I love it, as usual. Eller, på ren svenska, jag älskar det, som vanligt, din härliga humor och fågelfriflygande fantasi :-D.