29 maj 2011

Hon sitter ner i havets djup och trampar...

symaskin...skin, skin, symamamamamaskin...Det finns en gammal sång om en flicka som sitter på havets botten och trampar symaskin. Jag satt däremot vid mitt köksbord och sydde om påslakan! Min lilla mamma skulle ha varit stolt över mig om hon såg sina gamla påslakan bli vända på  och omsydda. Jag syr alltså igen dom i nerändan där de inte är så slitna, och öppnar i den andra ändan (annars kommer man ju inte in med täcket ;) 
Då håller dom i några år till!  
 Min gamla Husqvarna är bra den...går som en klocka. Jag kortade några kjolar också när jag ändå var igång!
 Trådrullar lär jag inte behöva köpa nåt mer i mitt liv heller...jag har några riktigt stora rullar med svart och vitt också! Och syskrinet var mammas...
Nej det har jag inte...fast det är ju så modernt nu för tiden. Men inte när det gäller symaskiner!

Nu vill jag ha lite värme, den ska ju komma "te vecka" om inte alla vädersajter luras. Blåsten är kall och det är INTE lockande att sitta på balkongen med en kopp kaffe... 

7 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Yvonne! Så duktig du är med både symaskin och kamera!
Blåst och kyla även här men har som du noterat att det utlovas bättre väder om några dagar.
Ha det gott! /SA

Anonym sa...

Det var värst=)

Borde ta fram min symaskin jag med..har lite att laga och lägga upp.

Hur korta blev kjolarna..precis under rumpan eller...haha

Ha en skön Mors dag, kram Ninni

Mimmi sa...

Jag har aldrig ägt en symaskin .. sist jag sydde på en sån var nog i skolan .. tror jag :)
Men ibland har jag önskat jag hade haft en ..men det är klart .. jag hade nog kommit på att jag inte har en aning om hur man gör med en sån ;)

söderlatitud 57,5? sa...

Nu har jag kollat igenom dina senaste dagars foton, hm, grooow i skogen va kan det vara? En liten syrsrunge tror jag gräshoppan är.
Trådlös...där behöver du inte vara färg-rådlös!Haha.
Nu åter hemma, gu va gött!

Maria Thorbjörnsson sa...

Nej det blir nog inte så bra med trådlöst..då blir det nog som Kungens nya kläder kanske inte oSYnligt men SÖMlöst..ha det..Maria

soffie sa...

guu du är verkligen min idol som kan sy det har jag inte tråken till fast jag sydde faktiskt ett par gardiner till båten;)

mammakero sa...

Tänk vad smart du är! Vända påslakan! Tanken har slagit mej, men jag har aldrig gjort det någon gång! Fast dessa eviga långa raksömmar... Pinnen i botten och köra så symaskinen hoppar på bordet är nog min lösning på det...