01 maj 2011

Hönökakebak

Det har bakats. Jag har varit sugen på "hönökakor" en längre tid! Och jag har ett så bra recept på dessa kakor som fiskarhustrurna ute i skärgården bakade till sina män! För länge sen hade jag en kompis som var född på Fotö, en liten ö utanför Hönö. Vi var på besök hos hennes föräldrar och mamman hade en vedugn i källaren på huset där hon bakade dessa kakor! "Mammas kakor" står det på receptet jag fick. Det finns en massa varianter på dessa kakor, ungefär lika många som det finns hus på dessa öar tror jag! 
 Mums!
 Kocken Ulf på Café August igår sjöng så det dånade! Kockmössan satt kvar i vinden också! Brasan blev ju som sagt inte tänd på grund av den. Vinden, alltså, inte mössan! 
En Irish Coffee var precis rätt igår för att värma min frusna vårsjäl! (Jag drack bara den ena här alltså!)

Idag har jag handlat en stor säck jord till balkongplantorna! Men planteringen får vänta lite, just nu är det en kall vind ute och lusten att gå ut på balkongen är försvinnande liten. Jag väntar på varmare tider!

10 kommentarer:

soffie sa...

blä för aprilväder i maj men hoppas värmen kommer åter snabbt,skulle behövt dej då jag å mor nästan gick vilse idag;)
kram

mammakero sa...

ÅÅÅ vad det brödet såg gott ut! Kan du skicka mej några kakor? Förr i världen fanns en underbar gammal tant ute på en av mina turer, hon är tyvärr borta och så även hennes VANSINNIGT goda brödkakor!...

AnnaKK sa...

Nu var det ett tag sen jag bakade - kanske dags igen då!? De där ser GODA ut! :-)~

Det bidde ingen brasa för vår del heller, men det berodde inte på att de inte eldade här utan på att vi inte gitte åka dit och titta. Hade det bra där vi var, och var nöjda så! :-)

Och nu ikväll får vi elda i kaminen istället, för att driva ut kyla och fukt. Brrr, vilket ruggigt väder det plötsligt blev; regn och ruskt och KALLT... :-I

Ha det fint! :-)

Anonym sa...

Måste komma ihåg att skriva av receptet, lät så himla gott.
Något att baka till barnen på jobbet skulle jag tro.

Nää fy för isande vindar, vi hade tänkt att åka till Önnerud för att köpa blommor.
Men vi spar det till nästa helg, stor risk för nattfrost den här veckan.
Jobbigt att släpa krukor ut och in.

Ha en fin dag..kram kram Ninni

mammakero sa...

Vet du, att jag faktiskt brukar tänka på att du och Soffie finns där på andra sidan, när jag sitter på stenarna i badviken nedanför stugan eller sitter i sanden på Svalnäs. Hindens rev pekar ut riktningen, så att säja!

Mimmi sa...

Det är fler som väntar på varmare tider.. 1 plus i natt .. brrrr.. Hönökakor det är gott men det var otroligt länge sedan jag å sånt.
Vi frös hem från segerstad igår vid 22 tiden.. 5 plus var det så

Anonym sa...

Ser härligt gott ut för en "gammal" Göteborgare. Färsk varm nybakad hönökaka med riktigt smör och en tjock skiva ost. Mums!!!

Maria Thorbjörnsson sa...

Här får det bli köpekaka..för Höhöbröd vill jag ha till morgonkaffet..ha det..Maria

Fotograf Victoria sa...

Åh vad goda bröden ser ut! Hönökaka är ju så gott!

Var gärna med och tävla på min blogg där man kan vinna en tavla!

/Fotograf Victoria

AnnaKK sa...

Sjörövarflaggan satt faktiskt på en barncykel (istället för en mer traditionell vimpel) i original. :-) Men efter lite "klipp och klistra" så åkte den alltså upp i myrstacken istället. :-)