08 maj 2011

Stolparna del XXVI

När man belönas med en sån här vy, då är det värt att klumsa omkring i skogen och leta stolpar...Detta är sjön Alstern i nordöstra Karlstad.  

Här kollar Sofie hur vi ska lägga upp rutten för nästa stolpe! Igår fanns det en stolpe vid torpruinen Sunnanå som Gustaf Fröding skriver om i sin dikt Landsvägsmaja:

En afton, när dagern föll mulen och grå
på ljunghedens våta, förtvinade strå,
då såg jag de trasiga kjolarna vaja
på Landsvägsmaja
den tokiga flickan från Sunnanå.

Hon svängde sig runtom med kantiga språng,
hon sjöng på en gammal förunderlig sång:
"kom, sola mi,
nu skola vi
i jorden, för där få vi fred en gång!"

Hon låddes hon hade ett barn på sin arm,
hon tryckte det tätt till sin vissnade barm:
"kom, sola mi,
nu skola vi
i jorden, för jorden är god och varm!"

Hon svepte det in i sin trasiga schal:
"nu vandra de döde i Mörkolands dal!"
Hon satte sig ned på en tuva i ljungen
och vyssjade ungen
till vila med visor och fagert tal.

Man riktigt kunde se henne framför sig på tuvorna i skogen...det är trolska platser vi kommer till på våra irrfärder!

Det här är inte Landsvägsmaja utan Sofie IP (innan plurr)
Nu dröjer det nog tills nästa helg innan det blir nån mer stolpjakt. Och på lördag släpper Friska Karlstad 20 till, håhåjaja ;) 
 Här har det varit livat i holken! 

6 kommentarer:

soffie sa...

Haha jag trodde nästan du lyckats fota mej då jag skuttade i geggplurret:)
Jätttrevliga dagar och fina foton:)
ser fram emot fler dagar med dej:)

Anonym sa...

Hahha tur att ni inte har mig med i stolpjakten..iallafall inte låta mig läsa kartan.
Då skulle vi aldrig hitta några stolpar=)

Ha en jättebra måndag..kramen Ninni

♥ Carina ♥ sa...

Vilken rolig grej att leta stolpar :) Bra sätt att ta sig ut.

Ja, där verkar fåglarna ha haft partaj ;)
Kram och godmorgon!

AnnaKK sa...

Go´morron!

Visst var det en vacker vy ut över sjön... :-) Men, just nu totalvägrar jag skog och mark! Fick en överdos av pollen igår, så idag vet i sjutton om jag går ut alls. Oavsett hur mycket solen än skiner... :-/

Det är nåt knas med min blogg för tillfället, så det inte går att vare sej ladda upp bilder eller publicera inlägg. Så tills det fungerar igen är jag tyst. <:-)

Ha det fint! :-)

södersol sa...

Hu va vackert, visst är naturen skön när vädret står en bi men inte visste jag att fåglar partajar, nä det måste vara en ekorre på kanelen som varit i farten!

mammakero sa...

Härlig stolpjakt! Ni verkar alltid ha så kul ihop.
Det har nog varit livat i den holken på sista bilden. Nästan så man kan säja Fara på taket!