01 augusti 2009

Då och nu...


Det kanske inte syns så bra, men det är ett utdrag ur dikten "Till min syster" av Dan Andersson som syns i bilden. Tillsammans med mig och min syster en sommardag för ungefär 50 år sen...tänk vad livet har ändrat sig sen dess. Men syrenerna doftade lika ljuvligt då som nu. Fast de är ju överblommade vid det här laget, fågelsången har tystnat. Men syrsorna för ett fasligt liv i dikena. Det är lite konstigt...jag hör inte så bra, men syrsorna skriker så det nästan gör ont i öronen på mig!

Dagen idag har varit solig och vacker, jag och C var nere vid Göteborgsudden och kände på vattnet, brrrr, det lockade inte till något bad. Men vi såg en fiskande fiskgjuse och en simmande snok!

Den frös inte iaf...eller det kanske den gjorde?
Jag påstod att huggormar inte simmar, men får ändra uppfattning efter att ha googlat på simmande ormar...snokar gillar däremot att simma, medans huggormar inte trivs lika bra i vattnet. Sorry, C! :)
Klart att det fastnade en liten citronfjäril också :)
Det finns vackra blommor vid vattnet. De här heter säkert något på strand-...

4 kommentarer:

barndomsvän sa...

Ditte, så liten rund och trind
om sin babykind!

Syster har kommit i tonårsyster!

Många dagar sen då, då ni var små.

AnnaKK sa...

Hejsan!

Foton från förr är det alltid något visst med - särskilt dem man själv är med på. :-)

Den lila blomman heter faktiskt inte nåt med strand, utan fackelblomster. :-) Vi har såna lite här och där på tomten - som gränsar till en liten å, så det är väl därför de trivs. Lagom fuktigt!?

Nikon P90 verkar vara en toppenbra kamera - vet flera bloggare som har en sådan. Själv fotade jag massor med en Canon Powershot förra året, men sen jag väl tog steget över till systemkamera i november -08 så har den inte blivit fullt så mycket använd. Men det händer till och från ännu. :-)

soffie sa...

guuu den dikten är så vacker av Dan Andersson å vilken fin bild på er dej å din syster,
Hua även om det va en snok så skulle jag ryst för jag gillar ej varken snokar eller ormar,
fina bilde rå vilken härlig dag vi haft idag:O)

mammakero sa...

Det verkar vara lika många år mellan dej och din syster som mellan mina döttrar...!
Fin dikt och härliga bilder på sommar i Värmland!