20 augusti 2009

Noaks...nej, Nordens Ark


Till Ängön får man åka färja...det är vägverkets färja och är graaaatis! (nåja, skattemedel...) Det gäller att hinna med sista färjan hem annars får man sova i bilen hela natten :S På Handelsman Flinks brygga kunde vi avnjuta räkor och lyssna till en utrotningshotad trubadur! :)

Vi åt dock INTE grodlår...

Lite blandade bilder från Nordens Ark, de släpper ut en del djur som ingår i avelsprojekt (nja, inte tigrarna kanske). Vitryggig hackspett är utsläppt i Värmland vet jag. Pilgrimsfalkar är också utsläppta någonstans och kanske kan de bygga upp ett bestånd igen. Klicka på bilderna om ni vill se dem i större storlek

Här är Amurleopard, Amurtiger och en snöleopard, alla hotade arter i deras naturliga miljö. Människan breder ut sig mer och mer och tränger undan djuren. :S Djuret i röd jacka försöker visa hur stora armar hon har...jämfört med lite olika fåglar ;)

Och kanske utrotningshotade också? Nuförtiden ska man ju gå med nåt elektrisk som väsnas så mycket som möjligt... vad är det för fel på kratta och skyffel? ;)

Eftersom jag inte kunde vara ute på nätet på flera dagar fick jag nöja mig med naturnät. Och så vackra...daggen glittrar i spindelnäten på ängen...
Svalorna hade skoj i masten på en båt.

2 kommentarer:

soffie sa...

åååå va härliga bilder å där har jag varit för många år sen,det ligger verkligen vackert men det va svårt att få syn på djuren minns jag,
Funderar att åka dit i höst om det är öppet fortfarande,
Ha en härlig fredag,

Inanna sa...

Åh vilka härliga bilder :) Riktigt roligt att se :)