07 augusti 2009

Lärkfalkar och annat


Vicken lattjo liten pryl! Spindlar är trevliga! Och så äter dom mygg... :-)
Översta bilden, den med blå himmel visar ett dramatiskt förlopp, även om det inte syns...Högt över träden fick jag syn på en lärkfalk som jagade en svala! (det är den lilla pricken mellan trädtopparna). Svalor flyger ju snabbt i vanliga fall, och om de blir jagade av en falk kan jag lova att det går undan! Det var en hel del manövrar hit och dit och till slut försvann de ner bakom träden, så jag vet inte hur det gick för svalan (eller för falken...). Detta var mitt inne i stan, i Stadsträdgården, där har jag inte sett falkar förut! Spännande...
Undre bilden t.v. har en liten fripassagerare den med...och den högra är faktiskt ingen insekt, även om man skulle kunna tro det ;)
Fjärilar var det gott om i Stadsis också. Den nere t.v. har samma min som humlan i tjuren Ferdinand, där när han sätter sig på den!!! :)))

1 kommentar:

Mimmi sa...

Så himla vackra bilder:)
Tur att man inte fick se om falken fick tag på svalan :)
Att spindlar äter mygg ..det är bra..men tyvärr så tror jag nog inte att det märks någon minskning ändå:)
Idag blåser det lite mer.men det kan vara gott med lite svalkande vind:)
kram