09 augusti 2009

Rosa trollsländor?


Nu har jag kollat igenom trollisbilderna, de blev rätt häftiga! (klicka på dom om ni vill se större bilder, eller låt bli om ni tycker trollsländor är läskiga ;) Det är olika färgteman på rabatterna, så det här är den rosa rabatten. (det kunde ni aaaaldrig gissa, va?) Bilderna är alltså från Mariebergsskogens nya lekpark. Rekommenderas att besöka en vardag om man är ljudkänslig :S, då är det inte så mycket barn där ;

Riktig närbild av trollsländan. Den satt så stilla, vet inte om den sov...men den kom och satte sig när jag stod där, så isf måste den ha somnat fort ;) Men den kände kanske att jag inte var nåt hot och inte ville äta upp den. (Jag var ingen lärkfalk, alltså, de äter trollsländor också!) Och ser ni, den har hår!!! Och antenner...

Den ser himla stor ut. Det var den i och för sig, men här ser den ut att ha en meter mellan vingarna, och det var några miljoner år sedan de hade det...
En liten katt som hade det mysigt i gräset i Stadsträdgården...

11 kommentarer:

Mimmi sa...

vilka otroliga vackra bilder:D
Jag sitter här lite stum och bara njuter av dom:)
Du verkar ha haft en underbar dag:)
kram

AnnaKK sa...

Du milde så VACKERT! Trollsländan, dess skira vingar och de rosa blommorna... WOW!!! :-D

Jag brukar förlita mej till att autofokusen fixar skärpan åt mej, men för att hinna med de flygande fjärilarna på bara nån meters håll och med 200 mm´s brännvidd fick jag lägga den lite vid sidan av istället, och hoppas att fjärilarna flög in i skärpeområdet under tiden som jag tryckte av kameran. :-)

Det är kul med alla möjligheter till experimenterande som en systemkamera inbjuder till, men också nästan lite väl mycket tids- och tålamodskrävande... Phu!

Ha en fin dag!

MJ-fansblogg sa...

Fina bilder! :)

Pialotta sa...

Milda Matilda så du har oxså hittat trollsländor.. jag letar, men finns inga i min närhet.. jag ser i alla fall inte de där förtrollade insekterna.
Jag helt andra funderingar idag.. men jag gillar dina bilder på de där:-)
ha de gott/Pialotta

Gun-Britt s Blogg sa...

Hej roligt att du titta in på min
blogg.Vilka vackra bilder.Ha en bra
dag

Anonym sa...

min dotters kille räddade en trollslända från drunkningsdöden - men missade att föreviga detta. kan bara hålla med föregående tyckare - så oerhört vackra bilder.

AnnaKK sa...

Hej!

Jo, nu när jag har sett en reflexskärm i verkligheten, så kan jag konstatera att man absolut kan göra en själv - fast kanske inte ihopvikbar på samma vis som min köpe-skärm!? ;-) Den har som ett tunnband av metall som ger den dess form... :-)

Men man skulle ju kunna ta en sån där rockring av plast tex, och fästa ett silvrigt tyg kring den. Ännu enklare: Ett stort silvrigt kartongark! (Finns säkert att köpa i bok-/pappershandlar!?).

Provade skärmen lite (utan kamera/foton) igår på dottern, och hon blev så bländad av den att tårarna nästan började rinna... Hm! Det var ju inte riktigt meningen ju... <:-)

mammakero sa...

Jag måste säja att trollsländor är fina att se på...på håll! När man kryper nära inpå så ser de ut som en mardröm om de vore lika stora som vi människor är...!
Jag har alltid undrat vad du har för kamera. Nu måste jag fråga! Kan du inte berätta om hur du får fram dessa jättenärbilder! Objektiv eller photoshop?

mammakero sa...

Besksöta! Du hade rätt att det var en Solanum art! Det såg ut som potatisblommor!
Jätteläckra bär!

Mimmi sa...

vad nu!!!
inga uppdateringar

vad har hänt!!! eller har du tagit en vilodag så som jag gjorde kanske:D
kram

soffie sa...

guuu va bra bilder å va fina motiv du hittar jämt,
må gott