25 augusti 2009

Saker på min balkong...


Tomater! I drivor! Jag trodde det skulle vara en liten nätt sort, en busktomat är det i alla fall. Den är visserligen inte så stor i växten, men tomaterna är stora! Och gula! När de mognat. En mognade för nån vecka sen, nu har den ett tjugotal på G.

Flugor! Som faktiskt är riktigt vackra. Ihop med Heliotropen (som doftar vanilj...) blir den extra tjusig!

Närbild av flugan. Den har ögonfransar! :-)

Olika pelargoner! Överst t.v. Fragrance, doftpelargon. Ö. t.h. röd rosenpelargon,
nere t.v. Rosa mårbacka. Den lilla nere t.h. har ingen lapp... Sen har jag en Romeo och en Augusta som inte blommar än... hoppas de överlever vintern!

Spindel! Jag tror detta är en hona av Höstspindel (passar väl bra nu...) Den har gjort ett rätt stort nät i min silverregn. Såhär står det i min spindelbok: "Under parningssäsongen håller hanarna till i honans nät,men väntar tills en insekt fångas innan han börjar sin uppvaktning. Han måste locka ut honan på en speciell tråd innan parningen kan ske" Hmmm, det hänger lite spindelskelett i nätet...undrar om hon har ömsat skinn eller om det är gamla uppätna hannar som glömde bort 1:a budet: Du skall alltid vänta på en insekt... ;)

2 kommentarer:

soffie sa...

men hua vilken bild på huvudet ryser som bara den,
å de andra bilderna wow säger jag
må gott

mammakero sa...

Ögonfransar på flugan hade jag inte trott på om jag inte fått se! Härlig färg flugan hade!
Solmogna tomater är det som är belöningen för odlar mödan! Så gott!!