21 augusti 2009

Skyltar och svansar


Något som fascinerade mig på kusten var alla stenmurar som är lagda för länge sen...de går upp över höga berg och ner på andra sidan, kors och tvärs genom det oländiga landskapet. Vilket slit det måste ha varit att släpa dit all denna sten!

Lite olika skyltar... Barnkolonier är synnerligen livsfarliga anläggningar ;) Landningslämmen beträdde jag ej under överfarten! "Kanske hundvalp", jo tjosan, den var en enorm best som kom och skällde mot oss när vi var ute och gick! Och jag stack inte in nåt finger till nåt djur på Arken och blev inte heller biten :P

Jaaa....

Och nu blir det spännande! Detta är en kopparorm som vi såg när vi var ute och gick. Den hade precis tappat svansen! (jag tror inte att jag trampade på den...) Svansen förde ett alldeles eget liv en bra stund, ringlade och hade sig, som synes på bilden. Den (svansen alltså) förflyttade sig en bra bit och själva huvuddelen ringlade ner i diket. Det växer ut en ny svans på ödlan, men frågan är om det växer ut ett nytt huvud på svansen... ;)
(Svansbilderna är lite otydliga, jag glömde ställa in makrot, och hade bara lillakameran med)

6 kommentarer:

AnnaKK sa...

Hejsan!

Nu har jag läst alla semesterinläggen! :-) Det verkar ha varit finemang där vid kusten!?

Nordens Ark är förreten ett ställe som jag många gånger har tänkt att jag skulle vilja besöka, men hittills har det inte blivit av nångång.

Ja, ödlan får en ny svans så småningom - men svansen däremot har väl gjort sitt i detta jordeliv... <:-) Stackars den! Fast det är ju verkligen en fascinerande grej att det kan funka så där! 8-)

När du skrev i min blogg att fjärilar är läskiga, så kom jag att tänka på såna där nattfjärilar som man ibland får in i sovrummet. De är ju hur läbbiga som helst när de kraschlandar typ i håret eller ansiktet på en när de dras mot sänglampeskenet!! Irk!!!

Ha en fin dag! :-)

mammakero sa...

Det verkar nästan som om svansen levde RÖVare medan huvuddelen tog det i HUVUDsak lugnt... ;)
Ja, jisses vilket slit de stackars jordbrukarna hade i dessa stenrika trakter! För att över huvudtaget få någon jord att bruka fick de bära sten... Det sorgliga är att all den möda de lagt ner på dessa stengärsgårdar, bara förfaller. I många fall kan man inte ens se stenarna, för det växer sly och jorden verkar svälja stenarna.

Mimmi sa...

Hej:)
va häftigt att du fick bilder på just när det hade hänt med svansen:)
Och jisses .. vilka otroliga skyltar du hittade:)
Min lilla larv får jag aldrig se bli en fjäril..för den gömmer sig när den har ätit upp sig och blir en fjäril i Maj nästa år..så nu var det roliga slut...men bra sak hade det med sig att jag fick reda på det..nu slipper jag springa ut en gång i timmer för att kolla;)
fy tusan för vilket väder vi har idag...skall du på I2 marten nu till helgen?
kram

knallebo sa...

Vilken härlig fotosemester du haft! Jättefina bilder.
Tur med vädret också.......inte illa.
Nu väntar jag med spänning på upplösningen av guleböjdramat.
Vem eller vilka är de skyldiga?
Ha det gott i sensommaren!

soffie sa...

naturen är verkligen häftig och vilka bra bilder,
Coolt att de kan tappa svansen så där,
å du inte gör det ett dugg att du skriver va du tycker om böcker jag tycker bara det är kul att få reda på vad andra läsare gillar,
Just nu håller jag på med Aldrig fucka upp,av Jens Lapidus(tor han stavar så)
den är bra å jag gillade Snabba Cach med,
Som sagt tur att smaken är olika,
Ha en toppendag soligt än så länge,
kram

Pytteälgen sa...

Hallelåja!
Åh, vad jag har saknat dina fotoinlägg - du får inte åka bort på det där viset XD
haha
Skyltarna var ju underbara. KÖR SAKTA KANSKE HUNDVALP PÅ VÄGEN var ju bäst .... skrattade länge!

kramar
Lisa.