24 augusti 2009

Jag larvar mig bara...


Det finns liljor och så finns det LILJOR, en del är så himla vackra. Särskilt i motljus...

Och så finns det gott om larver ute nu. Det här ska nog vara en GRÄSULV, vilket namn...Den var rejält hårig, så den fryser nog inte om nätterna...Naturen är spännande som har hittat på att en fjäril först ska vara ett ägg, sen en larv, sen en puppa och SIST en fjäril...
Annars är det inte så värst mycket smådjur ute nu, jo, en och annan fjäril förstås och humlor och så. Att jag inte såg så mycket kan bero på att jag tog en rask promenad förut. Den här lilla gynningen sprang ut mitt framför mig! ;-)

6 kommentarer:

Mimmi sa...

Godkväll:) ja nu är det larv tider.. bara synd att man inte kan få vara med och se när de blir till fjärilar:)

AnnaKK sa...

Hur bär ni er åt för att hitta alla larver!? Alla utom jag tycks få syn på såna var och stans nu??? :-)

Den här var söt... Tror aldrig jag har sett en sån nångång. Känner inte igen namnet heller - det blir bara mer och mer uppenbart för varje dag man fotograferar insekter att man kan förskräckligt lite om dem! Vintern får kanske ägnas åt att läsa på så man har iallafall lite bättre koll nästa säsnong!? :-)

Pialotta sa...

Jag hittar inga larver, fast jag larvar mig ofta;-)

mammakero sa...

På väg hem från jobbet för lite över en vecka sedan så hittade vi en jättekonstig larv! Den såg ut som en "långhårig" piprensare! Ungefär 7 cm lång. Närmast "kroppen" glänste det som av metall, Håren var knallorangea närmast "kroppen" och knallröda längst ut! Det såg ut som något som man kunde hitta i en fiskelåda, något drag-liknande...! Finns det något i din insektsbok som liknar det?
Finfina bilder!

Pytteälgen sa...

Liljor är härligt vackra, och jag tror dom gillar när man tar kort på dom för dom blir alltid så fina!

sv. jag har faktiskt sjungt Höstvisa, 2 gånger och den är väldigt fin. Såklart visserligen, när det är Tove Jansson som skrivit texten! ;)

kram Lisa

mammakero sa...

Lönnaftonfly larv måste det ha varit! Tack för hjälpen!!
Jag gillar liljor oxå, faktiskt betydligt mer än larver, även om det inte verkar så! Var det doftande liljor?