02 mars 2010

Dripp dropp i solen

Vad hästar har snälla ögon,
bruna och aldrig blå -
Vanliga arbetshästar,
vem vet vad de tänker på?

Om en sömmerska öppnar ett fönster
och ger dom en sockerbit
kan det hända de bultar med mulen
när de nästa gång kommer dit.

Men de skrattar aldrig, De smålog
ej ens åt Klumpfota-Klas,
min barndoms Klumpfota-Klas,
vilkens kinder av glädje blev röda
när man tog hans tenor för bas.

Som gjorde sig köpstark och viktig
för stora ardenner ibland
att ögna på hov och på tand.
 - Men hästar har ingen humor,
inte ens det minsta grand.

Nils Ferlin (ur Barfotabarn)




Nej, det var inget lodjur...det var en liten söt katt som satt så fint i solen ända tills jag satte mig på huk och tänkte fota. Då ville den hälsa! Och det fick den ju...

Skönt är det att solen skiner...tiodygnsprognosen lovar sol hela tiden!

6 kommentarer:

Ponnylover sa...

ÅHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH, vilken härlig prickig häst!
Den får du gärna sända per post om den går ner i ett kuvert! ;-)
Rätt frankerad naturligtvis......

AnnaKK sa...

Ja, det var så många solar på väderleksrappoten igår att jag tänkte att "det där kan aldrig stämma"... Men det gjorde det! :-D Suveränt fint väder har det varit hela dagen här, och det får gärna fortsätta så fram över också. :-)

Jag fotade faktistk också några hästar idag, men de sov!? Eller blundade mot det bländande solskenet kanske... :-)

mimmi sa...

Ja visst var det sol ..men det blåste ju KALLT .. men man är ju aldrig nöjd tydligen ..men jag får väl trösta mig med att det i alla fall var SOL :D

soffie sa...

vet du jag har ridit en häst som hade blå ögon han såg lite läskig ut på nåt vis,
hejhopp jo du om det är vackert väder kanske vi kunde ses för en promenad på fred före lunch om du känner för det å är vaken då;).jag är ledig då ,jag hör av mej!
kram

soffie sa...

glömde säga,jättefina bilder!

Anonym sa...

Vilken vacker dikt!!

Va hästen är fin som är prickig, nää nu kan jag inte sitta här längre måste få nåt gjort.

Kram kram Ninni