18 mars 2010

Inte bara mumintroll...

Jag läser denna nu, CAMERA OBSCURA av Johanna Holmström och jag undrar vad det är med den finska myllan som gör dessa finlandssvenska författare så välbeskrivande det mörka och suggestiva i den ofta karga miljön de utspelar sig i. Andra böcker jag läst är: FEM KNIVAR HADE ANDREJ KRAPL av Mikaela Taivassalo och BARA SEDAN SOLEN SJUNKIT av Johanna Sinisalo. De är som en slags vuxensagor som iaf jag sugs in i och (nästan) blir lite rädd för. Samtidigt som jag gärna skulle vilja vara huvudpersonen i en del berättelser (den ovan är en novellsamling) och också få träffa en varg som leder mig in i skogen, eller hitta ett troll...
eller kanske inte...hm...nu blir jag sugen på att läsa om denna!!

Obs! Dessa författare skriver på svenska även om de bor i Finland! Böckerna är alltså inte översatta från finska.

Dagens ord: Vårbäck! :)

7 kommentarer:

mimmi sa...

Då jag inte läser så många böcker nu för tiden kan man inte riktig deltaga i detta samtal ;)
hm .. nu för tiden .. man skall kanske säga .. .. aldrig .. det är ett år sedan jag läste min sista bok nu :)

Yvonne sa...

Men Mimmi...inte sista bok hoppas jag! Senaste kanske... :)

bokomslagstrollbunden sa...

Vargen och flickan, bara bokens
omslag gör att man blir nyfiken på den.........möta ett troll, vem skulle tro på mig? Hm....någon i vit rock kanske?

Ja den härliga våren är snart här
med porlande bäckar, gröna buskar
och annat smått och gott!

Anonym sa...

Har inte läst någon finsk författare!

Ha en fin kväll..kramen Ninni

mimmi sa...

Nja .. som det känns nu .. så var det den sista ;)

AnnaKK sa...

Go´morron!

Har ingen bok alls på gång just nu - och jag kan inte påminna mej så här på rak arm att jag har läst så mycket finska författare... Borde nog göra det vid tillfälle! <:-)

Idag är det ett nytt middagsmatsbekymmer... De tar verkligen ALDRIG slut!? Fiskpinnar... Tja!? Any fish but Omega3!!! >:-D

Ingrid sa...

Hohejoj!
Tack, för titten! Skoj att få träna på lite rövarspråk med någon som kan. Ja, det är ju ett antal år sedan man gick den kursen. :)