17 december 2009

Stryk det som önskas!


Älven börjar frysa till...fast jag minns att förra året var det fruset mycket tidigare, redan i november. Men -7 och blåst, nu, hu! Jag tog bussen till stan idag och tog denna bilden från den!

Jag spikade upp en tavla igår, jag tog med den hem från systeryster. Det är mormor och morfar för länge sen...Grejen som hänger under är mormors hår! Det var populärt förr att om man klippte av sitt långa hår kunde man lämna det till en s.k. hårkulla som flinkt flätade ihop en dylik skapelse! Det vore kul att prova...jag gillar ju pilliga grejer...hmm...men mitt hår kommer aldrig att bli långt nog för att göra nåt sånt här av :D

Närbild på de små tofsarna...

Inte nog med att jag gillar att sy, jag älskar att STRYKA! Ja, jag vet, det är nog något allvarligt fel på mig. Sen finns det alldeles för lite att stryka i det här hushållet...Det kanske är någon slags kontrollbehov (som jag har liiiiiite av ;) som kommer fram här. Total kontroll över tyget :D

Här är löparna dänkta. Ej stänkta. Dänkta heter det när man skvätter ner tyget innan strykning. Naturligtvis har jag en gammal dänkflaska också! :D

Jag kunde minsann virka som liten också! Det här mästerverket är nästan 50 år gammalt! Men jag har utvecklats lite grand tycker jag, för nu blir det små sköldpaddor och morötter...

5 kommentarer:

Pialotta sa...

Här har du en till som gillar att stryka.. jag tänker så bra då:-)) Skulle aldrig få för mig att inte stryka mina jeans till ex.
Visst är det ett riktigt konstverk de gjorde förr med sina avklippta hår.. fantastiskt och att du har det i dina ägor oxså.. Snö hos mig idag oxså och en sol som skiner så glatt:-)
Ha de gott kramiz

AnnaKK sa...

Bra att det finns en och annan som gillar att stryka - du kan få anställning i min tvättstuga bums! ;-)

Nä, vad häftigt med din mormors hår! Jag har hört talas om de där hårkullorna, men bara sett ganska små saker (på bild alltså) som de har gjort. Den här flätan är ju enorm!!! Hur långt hår hade hon egentligen???

Jag virkade ganska mycket i tonåren, men skulle jag göra något idag så blev det nog inte snyggare än då... Har lagt av mej rejält med allt vad handarbete heter... <:-)

skrynkelfri sa...

Mormors hår, när schamponerades det senast...*S*? Roligt att ändå ha i din ägo tror jag!
Ja, stryka är nödvändigt
för hur skulle man annars se ut?
Russinskrynkla blå kan ej ut och gå
om hon inte kan utan skrynklor stå!
Här isgata,ingen utgång för vem vill få en höftfraktur innan jul?

mimmi sa...

Jisses .. kom hit och stryk .. det är det värsta jag vet :) att någon gillar det .. det är mig en gåta ..men tydligen är det ganska många som gör det :)
Det var häftigt det med håret :)..ja idag var det kallt och blåsigt ..men det var ju SOL :) så jag var så glad och nöjd ändå :)
ha en fin kväll
kram :)

soffie sa...

wow att det är hår å va fint bevarat älskar sånna där gamla foton,
brrr nu är det kallt ,fryser ,
gokväll