16 december 2009

Symaskin,skin,skin...

Det här är "gamla Bettan", årgång -57. Den går som en klocka, och dricker bara lite olja då och då. Det går till och med att sy i skinn med den, om man tar det försiktigt. Det är annat än dagens rappliga maskiner som man visserligen kan ställa in att sy små broderier, men om man vill laga saker så är den här helt outstanding. Hoppas du håller i många år än, Bettan! Jag var tvungen att laga mina älsklingsjeans, de är lite (mycket) trasiga lite här och var och måste nog kasseras inom en framtid. :( Vill inte!! De är precis lagom slitna (där det inte är hål) och sitter så skönt, inga jäkla lågt-skurna-jeans här! Det är så svårt att hitta jeans som sitter som man vill.
För övrigt anser jag att den här kylan och snön är totalt onödiga. Isigt på gatorna är det...

7 kommentarer:

AnnaKK sa...

Se där! En lika dan som jag en gång i tiden lärde mej att sy på - för morsan hade en sån! Som numera min syster har lagt vantarna på. :-) Lärde mej sy var förresten en grov överdrift - men jag drog fram lite sömmar här och var över tygstyckena iallafall, och det gick hur bra som helst med den maskinen. :-)

Det ligger förresten på mej att sy ihop diverse kläder på jobbet. Träningsoveraller och matchställ brister litegrann emellanåt... Och dessa lagningar gör jag uteslutande för hand! :-) Är faktistk bättre på det än på att sy på maskin - fast det säger i och för sej inte så mycket...

Något jag är riktigt kass på är att lägga upp byxben, så nästan alla brallor jag har är lite söndertrampade baktill på den nedre centimetern... <:-) Tänker alltid (vid inköpstillfället) att jag ska kompensera de lite förlånga byxbenen genom att använda högklackade skor - vilket jag så gott som aldrig gör! Hm...

EVA / whiskyochchampagne sa...

Vilken superfin maskin ! Min nya är bara skräp...ska försöka få ärva mammas...hihi...men hon vill likosm inte släppa den än :)

***
KRAAAM EVA

:)

Amanda sa...

Yup, mamma har samma
(men vi avskyr sömnad båda två ...)

Ulla sa...

Gamla Bettan ser ut att trivas hos dig. Jag kan tycka att elektriska maskiner hade bättre kvalitet förr. De höll i mååånga år. Nuförtiden får man vara glad om något håller i typ 5 år

mimmi sa...

Det var bra att du har gamla Bettan kvar :) de gamla saker de är bäst de håller och begär inte så mycket :) de nya ..de är gjort för att hålla ett år och när garanti tiden har gått ut ..då skall de gå sönder så man är tvungen att köpa en ny .. så krama gamla Bettan :D

soffie sa...

å sy har aldrig varit min starka sida beundrar de som kan sy,
Å om jag ej hade en liten tjej som älskar snö skulle jag aldrig va utanför dörrn när snön kom,men vackert är det,
kram

Anonym sa...

Tacka vet jag gamla maskiner utan så många krångliga tillsatser man (jag) ändå inte klarar av. I synnerhet som jag hatar att sy. Har min mans gamla symaskin, som han ärvt efter sin mor. M a o mycket gammal. Han är livrädd när jag plockar fram maskinen för att sy och håller tummarna för att den ska fungera. så han slipper mina vilda tjut och svordomar. Jag själv nästa håller andan när jag trycker på fotpedalen.Tyvärr fungerar inte spolningen så jag får spola för hand - men det går.