27 maj 2010

Det blåser kalla vindar

är det här, ja! En hanne. Honorna har mer neutrala färger och inget orange på sig. Men har ni sett så bra ögonen matchar de spräckliga vingarna! Tjusigt! :)
Här fick jag med lilla insekten precis när den startade ;)
Hoppas nu att de står ut med sina grannar. Kossorna, alltså, så de inte behöver tycka att det luktar för mycket grillat kött (!) och annan människomat i sommar...
MU!
Risken är stor att det kommer att bli lite måsskit på altanerna...
Här är fru Stare! Jag stod och smög bakom en gran, då vågade hon flyga in och ut ur holken. Hon bor granne med kohagen så det var bara att flyga dit och hämta mat! Det finns ju rätt gott om flugor nära kor...
Rördrom i vassen! Naturligtvis såg jag ingen, så nåt foto på en sån blir det inte här ;) Men den hörs! Den låter som när man blåser i en flaska, sådär ihåligt tutande...

För övrigt är det rätt kallt! Jag hade vantar på mig när jag cyklade omkring...jag vill ha sommar nu! Innan den är över...

10 kommentarer:

Skeptisk sa...

Finns det verkligen en aurorafjäril...eller bara i Karlstad?
Jag har då aldrig sett någon!

mammakero sa...

Ja, skeptisk, det finns aurorafjärilar hemma hos mej med, söder om vänerns Karlstadstrand. Jag skulle just skriva att de fjärilarna verkar gilla vita blommor, för på min aurorafjärilsbild, satt fjärilen oxå på en vit blomma! Precis som nässelfjärilar gillar blå blommor!
Häftiga bilder på stararna i holkarna!

Yvonne sa...

Aurorafjärilen är allmän i hela landet, utom längst i norr, och jag tror "Skeptisk" bor söder om Vänern ;) Kolla mer i dikena! :))

soffie sa...

men å va den va fin ,Roligt att kossorna kommit dags för en picknick ute på udden så Nellie får kolla på kossor:)

AnnaKK sa...

Aurorafjärilarna finns i norra Skåne också, kan jag meddela - men de har inte fastnat så bra på bild ännu. :-)

Vad jag flinade åt stycket om korna och måsarna!! :-D

På tal om spännande fåglar, så har svärfar fått uggleungar i en holk som han satte upp åt ett kattugglepar i vintras. Måste dit och kolla om man kan få se dem!! :-)

Monica sa...

Ja det är lite småkyligt, i alla fall på morron och om man ska cykla.

Fjärilar är sååå vackra - helt perfekt skapade.

(Mitt armband heter "Pandora" - det finns säkert fler som man kan köpa berlocker till.)

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Så fin den aurorafjärilen var, sommerfugl som vi sier her i Norge :) Slik har jeg ikke sett før, nydelige farger på den. Mange fine bilder i posten din!

Lambergsfrua sa...

Vackra bilder du visar av både gracila fjärilar och lite mindre gracila kossor ;)
Varma kramar!

Lambergsfrua sa...

Vackra bilder du visar av både gracila fjärilar och lite mindre gracila kossor ;)
Varma kramar!

mimmi sa...

Men woow .. en sån fjäril har jag inte sett.. den var ju kanon fin och du har fotat den perfekt :)
Då får jag kolla extra noga .. för en sån vill jag också ha på bild :)
Ja jag vill också ha värmer nu .. innan hösten är här igen.
kram