20 maj 2010

Varmt och åskigt!

Det var ju lika fint väder mitt på dagen idag så jag cyklade ut en sväng igen! En liten huggorm blev rädd för mig och min kamera ;)
Det här är en RÖDVINGETRAST har jag kommit fram till efter lite bläddrande i min fågelbok!
Så här ser den ut!
(Ingen BÄVERDAMM, vad tänkte jag på när jag skrev det...en BÄVERHYDDA är det ju..)
En bäverdamm! Dock ej längre bebodd...för några år sedan så sköt kommunen dess innevånare för att de störde intilliggande trafik eller vad det nu var...jag kommer inte riktigt ihåg. Vräkta blev dom i alla fall. MEN - jag tyckte att jag såg rätt nynergnagda träd runt om...så de kanske har kommit tillbaka! Eller så är det spökbävrar...
(Foto taget med 10 sek självutlösare, man får springa... ;)
Sen var det dags för det sedvanliga kaffet och kakan, här på Frykmans udde vid Vänerns strand. Alldeles ensam var jag! :)
Nästan...jag hade sällskap av de här små liven!
Mitt ute i skogen satt denna skylt...jag såg inte till varken glögg eller grogg..men om det är sånt dom lockar med vid orientering så kan till och med jag tänka mig att vara med! :D
5 km eller 25 km eller 2,5 km? Det är frågan. Och till vad? Krogen där man kan få en grogg kanske? ;)
Ett förrymt marsvin! Åååå, så gulligt...jag tar med mig den hem och ser om nån saknar den...Men! Den försvann fort ner i ett hål..jaja, de acklimatiserar väl sig snabbt ute i det vilda. Eller - var det kanske en VATTENSORK? Hm... ;)
Grönt och skönt är det ute. Fast just nu regnar det och det har åskat rejält!

6 kommentarer:

soffie sa...

guuu va det åskade förut.
Jag å Nellie tog oss en promenad efter Knappstadsvägen och hittade stolpen uppe vid masten då stötte vi med på en huggorm + en såg vi som va överkörd.
otroligt vackra foton å idag har vi sett Kålfjärilar som bara den:)
tjohopp

mimmi sa...

Vilken dag du måste ha haft .. allt detta på samma dag .. inte dåligt :D nu är jag avundsjuk på dig igen :D
Hade du satt på självutlösare på din kamera när du satt och drack kaffe ? jag har inte testat sånt än så jag vet inte hur man gör :)

tuva sa...

Vilken liten urgullig gnagare....tänk om den blir uppäten av den farliga huggormen!
För säkerhets skull..ta på dig gummistövlar om du ska ut i skogsriset. Va kan gömma sig under tuvan? En liten söt sork som är beredd på att bitas....aj!

Peters bildmagi sa...

Låter som en fantastiskt rolig och härlig dag. Många fina bilder har du tagit också. Både här och tidigare i maj. Du är verkligen produktiv i positiv bemärkelse.
Kul och fint :-)

AnnaKK sa...

Gud, vad jag blir sugen på att cykla omkring så där jag också, när jag läser om dina expeditioner. :-) Det verkar så himla mysigt!!! Fast här finns inga stolpar att leta efter, så det spänningsmomentet skulle jag ju få klara mej utan... Och med tanke på att jag inte ens har en cykel så... Men jag får kanske börja bära med mej en fika korg på mina fot(o)vandringar!?! För det är nog faktiskt den som lockar allra mest med dina turer! :-)~ Och alla de roliga motiven du hittar, så klart!

Har glömt att berätta att "Alba" har grott och börjat kika upp ur jorden! :-)

soffie sa...

hej hopp hoppas du hade regrocken på i kväll:)