09 maj 2010

På spaning efter den tid som flytt

Jag reste till Borås ett par dagar till min barndomskompis E. Vi har känt varandra sedan 1964 och det är alltid lika roligt att träffas! Det jag inte kommer ihåg minns hon och tvärtom...fast vi börjar minnas lika dåligt båda två nu ;)
Eh, jag vaknade mitt i natten av att det var mycket lite luft kvar i denna...då krånglade jag mig upp i soffan (som lutar inåt). Nästa natt provade jag att sova på hennes bäddmadrass som vi la på golvet. Det var hårt...och NÄSTA natt (den sista) så stoppade vi under ett överkast under soffdynorna så den blev rakare. Och då blev det bra! Fast soffan är en decimeter för kort. För mig i alla fall. Jag kände mig som prinsessan på ärten :D. Visan om den blå gummimadrassen har Robban Broberg skrivit.. den är jättekul!
Det var massor med vitsippor i Annelundsparken! Fast kallt...tur man hade långkalsonger med sig. Och vantar...
Men det blommade överallt!
Statyer i Borås! Pinocchiostatyn är ju några år gammal nu och de här andra roliga stod i Stadsparken, det är William Sweetlove som har gjort dom (är det hans riktiga namn, tro...? )
På fredagen trotsade vi blåsten och åkte till Småland! E har sina rötter där och ville titta på gamla torparstugor och annat. Det var kallt och blåsigt, men intressant med bl. a. alla stenrösen som strävsamma människor (kanske hennes släktingar) hade plockat bort från åkrarna för länge sen och lagt i prydliga högar (och gärdsgårdar). Vi hade en kunnig guide med oss, en man från trakten som kände till varenda genväg över skogen på små skogsstigar. Dom hade vi inte hittat annars! 
Sagomuseet i Ljungby fick besök av oss också. Det var varmt och mysigt därinne...och en massa berättelser och spökerier. Fast inget uppstoppat troll som jag hade hoppats på ;) Dom finns nog inte på riktigt...
Skyltar! Överst till vänster är Öxnered som jag SLAPP byta i! Jag är mycket tacksam för det...Fylleskog är ett intressant ortsnamn, hmm...Och i hembygdsgården där händer det tydligen inte mycket nu för tiden! :D
Runstenar fanns det gott om!
"Götrad gjorde denna minnesvård efter Astrad, sin fader, den bäste av fränder och tegner som i Finnveden voro" står det.

8 kommentarer:

Runa sa...

Ja, nu har du förevigat resan till
småland. På runstenen om Götrad har jag nu kunnat tyda, Dittrud
vår trollkona gav ... tur .. fä.d.. över...

Jag tror säkert att de blå vålnaderna existerar, iallafall på sagomuseet!

AnnaKK sa...

Hejsan!

Festligt faktiskt att se foton på sånt man känner igen lite mer än "bara vanligt". :-D

Synd att det var sånt skitväder i fredags - men Sagomuseet verkar ju ha varit det perfekta stället att besöka då. :-)

mimmi sa...

Du ser ut att ha sett och upplevt mycket under dessa dager .även om det var kallt och blåsigt ser jag :)
Det var roligt med några bilder från en annan stad där man inte känner igen sig så ;)
men det är roligt att du är hemma igen .. din blogg har gråtit av hunger ;)

amaira sa...

Hej härliga bloggkompis :-D tack för besöket. Du fick ett litet svar också ;-)

✫Fru Ölmis✫ sa...

hehe ja det kan inte vara lätt jämt *fnissar*
det problemet med att soffor e för korta brukar jag med ha.

Vilka härliga omgjorda bilder, vårigt å härligt :)

EVA / whiskyochchampagne sa...

Inte lätt att sova borta...hihi !

Vilka våriga bilder ! Här har det kommit igång rätt bra, men nog är ni lite före oss än...men snart är vi ikapp :)

***
KRAAAM EVA

:)

Unknown sa...

Takk for at du tok meg med på en herlig reise til våren! Som du så på bloggen min venter jeg på våren her jeg bor.

soffie sa...

jobbigt att sova illa på nätterna ,å va trevligt du haft det ,tänk vilka stenar ,de ser så vackra ut på nåt vis och vilken historia det är bakom dem,