11 maj 2010

Ekorrjakt!

Ståtliga furor i Mariebergsskogen! Jag och Mimmi träffades där för att gå på "ekorrjakt". Ja, med kamerorna då alltså. Men vår jaktlycka var inte god...inte en ekorre så långt ögat såg. Kallt var det också. Soligt och fint och gröna träd och vitsippor, men kaaallllt! Mina händer blev stelfrusna trots vantar..
En liten GRÖNSNABBVINGE tror jag det här är, enligt min fjärilsbok. Den satt stilla tillräckligt länge för att jag skulle hinna krypa omkring och fota den lite! Men visst är dom snabba dom små liven, fladdrar och har sig...
Fågeldammen var (inte helt oväntat) full av fåglar...mest skrattmåsar som är väldigt bra på att föra väsen..
Så denna mås tycker nog att hon har lyckats finna paradiset! Inga skräniga grannar, bara kluckande vatten och en och annan närgången fotograf, då ;) Hon ligger på ett bo, kanske har hon ägg. Jag har sett att de har haft bon på såna här pollare förut och jag förstår inte vart ungarna tar vägen när de kläcks...det är ju inte mycket plats precis! Men de kanske tar dem till något annat ställe sen. Ska hålla koll på detta! :)

För övrigt får det gärna bli lite varmare...NU, innan sommaren är slut...

8 kommentarer:

mimmi sa...

Jag kan inte annat än hålla med dig ..det var kallt men inne i skogen där var det ju skönt :)
Det var ett väldigt bra foto du fick på fjärilen.. jag har inte kollat igenom mina än.. har precis gjort middag och sånt :)
Det var ett väldigt öppet ställe att ha bo på ...tycker jag förstås ..men det är klart .. jag har ju hört att det har börjat att bli väldigt efterfrågan på hem som man har en hög och bra utsikt på :)

Maria Thorbjörnsson sa...

Aha så du och Mimmi fotar ihop..fattade inte först med ekorrjakten både här o där..men nu e ljuset tänt i knoppen..ha det..Maria

Anonym sa...

Fina bilder (som vanligt) Ser varmt och härligt ut, men skenet bedrar.

Hutter frys!

Ha en goo kväll..kramen Ninni

soffie sa...

fina bilder men brr va kallt dte va idag vi tog oss en cykeltur å letade nya kontroller idag :)
Å va synd du ej såg ekorren den bor med sina ungar vid en tall nästan vid tipspromenaden där fråga 9är
tjohej på dej

AnnaKK sa...

Hejsan!

Ni får leta vidare efter ekorrarna - förr eller senare ska säkert jakten lyckas! :-) Och det finns ju så mycket annat fint att rikta kameran mot i den där parken, så det verkar ju hur som helst vara värt besväret (eller kylan!?) att gå dit. :-)

De flesta fågelbon är väl byggda på platser där ungarna riskerar att falla ner och slå ihjäl sej (eller drunkna...) om de inte håller sej just I boet... <:-) Eftersom det går så oerhört långsamt med lövutsprickningen denna vår, så har jag full koll på björktrastarnas bon. De bygger i klykor mellan stam och grenar rejält högt upp i träden, och bona verkar inte speciellt djupa... De har inte hört talas om nån byggstandard som säger att det ska finnas 1,20 meter höga balkongräcken?? :-)

Thorbjörn sa...

Väldigt fin bild fjärilen!
Och vansinnigt fina på humlorna!

Ser fram emot bilder på ekorrar - och igenkottar förstås! :)

Thorbjörn sa...

Igelkottar heter det ju förstås... ;)

Unknown sa...

Herlige bilder og jeg ser du har sol. Så får vi håpe at det blir varmere, både i Sverige og i Norge!