23 maj 2010

Turdus merula

Jag såg att häggen blommade,det kom en doft av den.
Då gick jag till min älskade och sade: Se och känn!
Hon stod vid makaronerna, hon sydde på en klut.
Och när hon lyfte blicken hade häggen blommat ut.
Av Alf Henriksson 1964

Och koltrasten (turdus merula) sjunger från grantoppen så man blir alldeles bedårad, bedövad av beundran. Fast den vet nog inte om att det står en förundrad människa nedanför trädet och njuter, den sjunger för att hävda sitt revir eller locka till sig en hona. Men koltrastens sång är nog bland det vackraste fågelläte jag vet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken vacker liten dikt! Häggen doftar underbart och koltrasten sjunger så vackert.

Ha en fin söndag blir det stolpjakt idag med??

Kramelikram Ninni

mammakero sa...

En mås som landar i vatten är alldeles rätt! De gröna fläckarna är ett träd i förgrunden!

Anonym sa...

Nää nåt eget vin tror jag knappt det blir..hahaha.

/ninni

mimmi sa...

Det var ju vackert att läsa :)
Vi åkte förbi Cafe august igår hm .. kan det ha varit vid åtta tiden ..på kvällen och vi såg att det satt några där .. jag skymtade något som var lite rosa ... kan det ha varit du ;)

Lambergsfrua sa...

Tack för ditt inlägg hos mig! Kul med ännu en karlstadbo. Jag har ju Karlstadtösen Soffie i min länklista.
Vilken trevlig blogg du har med massor av fina foton! Jaså, du sitter vid insläppet till Café Augusts fredagsarrangemang - gillar det stället skarpt, med eller utan arrangemang;)
Önskar dig en fin kväll.
Kram,