04 maj 2010

Larvfötter på vägen!

Förr eller senare i livet så kommer man ju till en korsväg där man måste göra ett val. Hm..höger eller vänster? I mitt fall valde jag vänster ;) Det var många fåglar som flög omkring i skogen och visslade vackert. Men att fånga någon på bild var inte det lättaste...det räckte att jag tittade neråt på kameran för att sätta på den, sen när jag tittade upp igen så var fågeln..borta!
De flesta alltså. Två små lyckades jag fånga! En är ju en blåmes, den andra vet jag inte riktigt...lövsångare kanske? Och de här konstiga lådorna/holkarna vet jag inte heller vad de ska vara till för? Igelkottsholkar? Nej...men dom såg rätt nya ut, alltså de såg inte ut att ha ramlat ner från ett träd eller så...
Två små myror på äventyr i en björk! För en gångs skull var det ganska stilla ibland och jag kunde zooma in dom och komma nära...
"Nej, nu är det slutfotat!"
Den här mystiska larven träffade jag också på! Den var rätt stor, ca 3 cm. Efter att ha konsulterat min insektsbok kom jag fram till att det är en LYSMASKLARV! Så nu får jag väl åka dit på natten och spana efter lysmaskar...det har jag sett en gång för länge sen i Västervik! De lyste i en buske och flög omkring!
Björkar har också hjärtan....

Det var kyligt på min promenad i dag...så jag var glad att jag hade vantar på mig! Nu får det gärna bli lite varmt snart...

5 kommentarer:

mimmi sa...

Men vilka bilder du har börjat att lägga upp .. helt otroliga bra och så underbara att titta på :) dina myr bilder ... woow .. du har ju blivit proffs på att ta bilder på dom ;)
hm .. börjat att lägga upp .. du har ju faktiskt lagt upp så otroligt många vackra fina bilder länge ju :D

AnnaKK sa...

Kyligt var ordet... Brrr! Var nyss ute och hämtade in ved - här ska eldas i kaminen!!!

Du testade inte att sticka in handen i de där holkarna!? ;-) Något säger mej att det SKULLE KUNNA vara slagfällor...! 8-X

Du får testa sen när du går tillbaka i natt för att kolla in lysmaskarna - hörs det spöklika avgrundsvrål från skogen så stämmer min gissning!? :-D

soffie sa...

men vilken larvig en du stötte på idag då:)
Härliga bilder och jag tänkte häromdagen att de allra bästa fotograferna måste vara fågelfotografer för oj vilket tålamod de måste ha ,
å fy myror tycker jag ser så otäcka ut på nära håll,*ryser*
gonatt

Impad sa...

Fritt fall för myran........läckert,läckert!
Den vinner du med!

Anonym sa...

Du får verkligen till det med kameran..och så oftast en kul text till det..Härligt!

Ja värme kom NU!!
Ha en bra dag..kramen Ninni