02 maj 2010

Seg deg

Jag är ju väldigt förtjust i att baka och har fastnat för att göra surdegsbröd med skållade korn och annat i. Här är min surdeg som jag blandade med vetemjöl och vatten som fick stå och jäsa över natten till en bubblig konsistens. Nästa dag..
...blandade jag den med lite jäst, vete special och äpplen! Efter en omgång i degblandaren (hur kunde jag leva utan en sån förr?) så var den så här seg och go!
Dom blev fina att se på i alla fall! Jag har inte provsmakat dom än, eftersom dom är varma och bör stå till sig ett slag. Just detta bröd har jag inte bakat förut, det är alltid roligt att prova något nytt. Men att gå efter recept har jag väldigt svårt för, och på många surdegsbloggar så är det ett evigt vägande hit och dit...jag vill pytsa i lite efter humör! ;) Och det brukar ju gå bra! Så att be mig om något recept är inte lätt...jag minns ju inte riktigt vad jag gjorde... :D
Rabarbern i hinken växer och frodas! Snart kan jag göra en liten, liten paj...eller lite bröd med rabarber i kanske? Hmm...ska prova.

Gårdagen som var 1 maj var jag faktiskt inte ute och demonstrerade på *rodnar* men det var kallt och eländigt väder. Däremot var jag på allsång till vänster på kvällen! Trevligt var det och så fick man lite arbetarsånger till livs ändå. "Avanti popolo, bandiera rossa..."  

Idag har det varit soligt till och från, just nu är det från, därför sitter jag här i garderoben och skriver lite. Det är inte varmt i skuggan precis...11 grader...var är värmen? Jag vill ha....

8 kommentarer:

AnnaKK sa...

Dina bröd ser iallafall goda ut! :-) Vet inte hur jag bär mej åt, men jag misslyckas så gott som alltid med brödbak... :-/ Och då slocknar intresset, och sen kan det gå månader tills jag har lust att prova igen. har surdegar i frysen, men de har då aldrig nånsin bubblat så bra som din gör på bilden här! Särskilt inte efter att ha varit frysta - så det var nog inte det mest optimala sättet att föravara såna på!?

Jag, maken och dottern har varit en sväng till Kristianstad i eftermiddag, och himmel vad grönt det var där då!! Björkarna är utslagna, de nysådda åkrarna grönskar och både magnolior och körsbär blommar. :-) Hade dock inte tid/tillfälle att fota härligheterna...

mimmi sa...

Om du hade gått ut .. då hade du märkt att det var varmt ;)
Jag tyckte det var jätte skönt ute när jag var iväg idag .. vi har varit ute hela dagen idag och bara njutit av solen och värmen .. ja det var varmt där jag var i alla fall :D
Och du .. jag fick bild på en huggorm idag .. och en kärrhök ..men man måste nog gissa sig till att det kan vara en kärrhök för det var på långt avstånd jag fotade den :)
Det såg faktiskt väldigt gott ut det du visar upp .. man skulle kanske provsmaka på dom hos dig :)
kram

Zickzack sa...

Deg och rabarber i all ära men idag har jag med kamrater under vår skogspromenad skådat och fotat
TVÅ HUGGORMAR var för sig under vår strapatsrika tur!

Reptilerna var pigga i vårsolens värme............slingerisling.

Monica sa...

Ja var tog solen vägen?? Hade tänkt att åka till vagnen och sola en stund efter jobbet i e.middag, men...

Hembakat bröd är ju såååå gott, men jag är kas på att baka.

soffie sa...

mumsigt det lät med äpplen i.
Vilken dag det varit idag vi har varit ute precis hela dagen så jag hoppas jag kan sova inatt för jag har bråkat med fullmånen hela veckan men nu är den ju ej full mer :)
hoppas vi ses imorrn.

Karin / bevemyrs blogg sa...

Jag har aldrig bakat surdegsbröd, känns som att det börjar bli på tiden!:) Att blanda i hela äppelbitar sådär låter väldigt gott!! /Karin

EVA / whiskyochchampagne sa...

Åhhh så smarrigt brödet ser ut att vara ! Älskar surdegsbröd...

Men jag tror min sista surdeg frös lite...så jag måste sätta en ny :)

Här är det INTE snöfritt än, men om det bara kommer lite mer regn så kanske...

***
KRAAAM EVA

:)

mimmi sa...

Det var en seg deg ;) den verkar ha fastnat på din blogg och hindra uppdateringar :D
kram