03 maj 2010

Mystisk håla!

Idag har det varit väldigt fint väder här och ganska varmt, 14 grader! Så jag gick ut en liten promenad för att rasta kamerorna ;)
Humlorna gillar sälgen som blommar nu! Jag zoooomade in dom uppe i trädet!
En liten lövsångare som lyckades sitta still tillräckligt länge för att min autofokus skulle hitta den...jag hade rätt många suddiga bilder också...med väldigt bra fokus på grenarna som var mellan mig och pippin. Varför förstår inte min kamera att det är en fågel jag vill fota, och ingen gren? :(
Men efter att ha stått och böjt huvudet bakåt och fotat träd så blev det så här snurrigt ett tag..inte bra för min yrsel, nej...
Så jag gick in i en liten skog och hade näsan mot marken i stället. Där fick jag syn på en mystisk håla! Undrar vem som grävt ut den? Det var ett rätt stort hål och en massa uppskottad jord. En grävling eller en räv? Den låg inte i nån storskog precis, bara en liten dunge mellan vägar och ängar...Jag hade hoppats på att något skulle titta ut medan jag stod där...men det gjorde det inte. Så jag gick vidare...
(Uppdatering: Efter att ha googlat runt lutar jag åt att det är en grävling som bor/bott där)
...och såg en massa sandbin (tror jag det var, man kan förväxla dom med smalbin, stod det i min insektsbok...) Dom var tyvärr inte stilla några längre stunder, så nån bra bild på ett sandbi/smalbi blev det inte idag...
Och så kom timmertåget! Det är lååååååångt! Och inte satt det någon bananätare längst bak heller. Fast skalhögen växer. Men inget nytt skal på några dagar. Jakten på Bigfoot går vidare.. ;)

4 kommentarer:

soffie sa...

otroligt vackra bilder,å vilken dag det blev,jag hamnade i solstolen hos mina föräldrar istället för att gå en promenad med dej förlåt att jag ej hörde av mej,
Hoppas nu vädret fortsätter så här,
kram till dej

mimmi sa...

Men så härliga bilder du fick idag :D Men va synd att man inte hittade någon bigfot på det timmertåg .. för då hade vi ju bredvid för att den finns här i Karlstad .. . hm . jag kom på nu .. jag har ju bevis .. jag har bara inte lagt upp det beviset på bloggen .. jag har ju fotavtryck efter den där man klart och tydligt kan se att det är avtryck efter en bigfot.
Tur att du har ritat en pil så man vet vart sandbiet satt ;)

Pialotta sa...

Sandbi??? Har aldrig sett eller ens hört talas om de där.
Men du fick en fin promenad .. fint väder..idag var det riktigt kallt här nere och ingen sol alls:(
men som du vet har jag ju skorpan på näsan så det gör inget för min del;) Plåsterlapp då jag går ut.. ett måste. Fy för den vad folk glor.. men skit i det, tänker jag fast jag verkligen inte menar det.. Jag lider och det är på allvar.. bara en vecka har gått, det där tar upp till 3 veckor innan den där sårskorpan trillar av:(

Jag tycker du fick fågeln riktigt bra .. är det med din Nikon coolpix?
jag använder min sällan nu, tycker inte den ger mig de bilder jag vill ha. men funderar starkt på en Olympus Pen som är en digitalkamera, men med resurser som en Systemkamera.. vi får se vad det blir av det där.. drömma kan man ju:)

AnnaKK sa...

Go´morron! :-)

Visst borde det vara förbjudet med grenar på fågelträd!? ;-) Vet inte om finessen att kunna stänga av alla utom en autofokuspunkt finns på din kamera - men OM så underlättar det betydligt. :-) Det går inte på min kompakt, men på systemkameran har jag så gott som alltid bara en punkt aktiverad.

Jag hade också gissat på grävling när det gäller grytet. Det ser precis ut så vid ett grävlinggryt intill en av grannens åkrar (där han förr odlade havre, som grävlingarna glatt "bultade" ner och antagligen även åt en hel del av).

Sandbi var en ny bekantskap för mej - fast jag har iallafall börjat förstå att det finns bin och bin. För inte allt för länge sedan trodde jag att det bara fanns bin... <:-) Så något allmänbildade finns det definitivt i fotandet - kanske att det rent av kan vara värt lite yrsel emellanåt!? :-)

Ha en ny härlig fotodag!!!