25 maj 2010

Gran eller grön...

En stig...in i grönskan...undrar vart den leder? Jag var tvungen att gå in och kolla, och där inne fanns en syrenhäck med nästan utslagna blommor och ett stort gammalt körsbärsträd!
En liten gransångare (tror jag det är) hoppade runt mig i skogen. Den kom riktigt nära, kanske hade den ungar i närheten och ville skrämma bort mig. Jag stod så stilla jag kunde och försökte fota lite bara. Men den var inte stilla många sekunder, den flög runt i buskar och snår...men sjöng gjorde den inte! Och nån gran satt den inte i heller...
AJ! Nä, strömmen var inte på... ;D
Här är alla hästarna i hagen! Men - finn ett fel...(fast ni får nog klicka upp bilden först för att se)

Läser gör jag ju mycket förstås, jag har inte skrivit så mycket om böcker på ett tag, men just nu är det Ajvide Lindqvists nya, Lilla Stjärna som jag läser. Jag drömde faktiskt mardrömmar inatt och det KAN bero på den, för den är riktigt kuslig...så där smygande otäck så att man skulle vilja ha en kudde för ansiktet när man läser...men det går ju inte ;) Den är inte slutläst än, jag har halva kvar! Härligt! :)

Lilla Stjärna är berättelsen om två flickor.
Under en svamputflykt hittar svensktoppsartisten Lennart ett spädbarn nedgrävt i en plastpåse. Han räddar flickan till livet och hennes första skrik gör honom stum. Ur den lilla kroppen stiger en serie perfekt träffade toner. Han tar med flickan hem och gömmer henne i källaren. Hennes obefläckade musikalitet ska ge hans liv mening.

Hon är Flickan med den gyllene håret.

Vid samma tid föds en annan flicka i en mellanstor svensk stad. Hennes liv rymmer inte många glädjeämnen. Hon upplever sig själv som grå och alldaglig med få begåvningar och ännu färre vänner. Hon tröstar sig med elaka hyss och trollande på olika nätforum.

Hon är Den andra flickan.

Så småningom korsas de två flickornas vägar. En brinnande vänskap växer fram, med förödande konsekvenser för alla som kommer i dess närhet.
(Hämtat från John Ajvide Lindqvist sida HÄR)

7 kommentarer:

AnnaKK sa...

Finner snarare fem fel på hästfotot! :-D För inte ska de behöva ha täcke på sej nu - det är ju sommar!!! (Fast hästar ska visst ha täcke jämt nu för tiden, verkar det som... Men en del vet tydligen hur de ska ta av sej dem - BRA!!!).

Den där boken behöver jag nog INTE läsa... Hua!!! 8-X

När försvann både solen och regnet, och vädret övergick till att vara nåt i stil med halv storm... SUCK...

Jag hade faktiskt vinterjackan på mej igen innan idag, så vid närmare eftertanke finns det kanske trots allt en viss poäng i att inte heller en häst ska behöva frysa... <:-)

mimmi sa...

Men går det inte en tjur bland dom ;)
hm .. skall de avla fram en ny ras nu igen :)
Det är jätte roligt att gå in på stigar som man inte har varit på förut ...bara den inbyggda GPS funkar som den skall så man kan hitta tillbaka igen ;)
Det blev ju jätte bra bilder idag med ser jag :)
och du!! mitt objektiv har kommit :D
kram

soffie sa...

hua va läskig den boken verkar va den ska jag lägga till på min vill läsa lista,
Va vackra bilder du tagit,
kramiz

Unknown sa...

Grønt & vakkert hos deg i dag!

Takk for hilsen. Ja, nå "åkar" jeg bort. Reiser lørdag til mitt paradis på Mallorca. Følg med på bloggen. Jeg vil skrive små rapporter!

mimmi sa...

Nu har jag beställt en bok om Sveriges Trollsländor Från det ställe du tipsade mig om på nätet :)

Anonym sa...

Ja det verkar vara en kossa eller kanske en tjur bland hästarna!

Antar att det är han som skrivit Låt den rätta komma in...den boken var också läskig!

Härliga bilder..ha en härlig dag, kramen Ninni

AnnaKK sa...

Hejsan!

Jag kände ingen doft från magnolian, men det var kanske för att den var så pass överblommad... Eller om det var fel tid på dygnet, kanske!? Längtar lite nu efter att syrenerna ska börja blomma - att gå ut i trädgården i skymningen och lukta på dem är ju bara så-å-å-å försommar!!! :-D