14 augusti 2011

Bästa svampskogen...

...hittade jag idag! Fast det var bara det att den visste inte om det själv ;) Så det blev ingen fångst för mig. Men lite svamp fanns det ju:  
 
 Hatten av för...tja...hösten?
 Och så hittade jag en mystisk sak:
 Vedkoja? Hundkoja? Vattenverk? Lingonrenseri? Nej, en....
Ööhh...Ja, det stod så på lappen, fast bilden blev så suddig. Tunnelfälla? Jag kröp in och kollade kikade in lite försiktigt och det låg lite fjädrar där inne. Fångar man kalkoner i skogen? Nej, det är nog så att det har varit ett fjäderfä som lockbete för en räv eller nåt. Jag var ju tvungen att googla på detta, och det verkar som om det är ett godkänt fångstredskap! Hm...

6 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Men vad fångas däri? Knappas älg va? :)

soffie sa...

himla tur du ej blev fast där inne då,undrar vad de ska fånga där då

mammakero sa...

Var det rävar som var den önskade fångsten? Lite läskigt faktiskt...
Maken kom nöjd hem med sin svampkorg full med kantareller, ca 2 liter... Nu har vi en hel trave med glassburkar fyllda med kantareller att förvälla innan infrysning...

Ninni sa...

Tunnelfälla...har aldrig hört talas om!

Va hittade du ingen svamp?

Ha en dag i regnet..kram

AnnaKK sa...

Fällan är iallafall helt ofarlig i det där tillståndet; nedslagen! Och om det nu INTE fanns nån räv eller lo eller björn eller grävling eller what ever (svampplockare!?) i den när du kikade in, så får man ju anta att det var fångstmannen (-kvinnan) själv som lämnat den stängd (antagligen för att personen i fråga inte haft för avsikt att titta till den på ett tag, för har man en sådan mojäng gillrad ska den kollas ofta, vet faktiskt inte om det räcker med en gång om dagen...?) :-)

Om du skulle träffa på en slagfälla en annan gång, så rekommenderar jag dej att INTE sticka in huvudet i den för att kolla vad det är för nåt! ;-)

Svar om hästfoton: Jo, det är faktiskt inte helt lätt att välja ut vilka man vill visa - och när jag kollade igenom dem igen sen hittade jag flera till som jag tyckte borde ha fått vara med i bloggen. Så det kommer nog ett gäng såna foton till vart det lider + några på en av svensk ridsports giganter som var med och tävlade i lördags. :-) Det bästa med i fredags var att det var så himla perfekt väder att fota i! Vartenda foto är så gott som exakt rätt exponerat, så det behövs minimal bildbehandling - och då är det ju en baggis att fixa fram 10-20-30 foton till ett blogginlägg. :-) På agilityn i lördags var det mycket jobbigare ljusförhållanden, så många av de fotona måste man trixa lite mer med innan de känns acceptabla att visa upp... Ja, man är väl överdrivet petig, men iallafall... :-) Så det tar kanske några dar innan jag har dem klara för publicering. Fast dagens väderlek inbjuder förstås inte till mycket annat än att sitta inne vid datorn... Grått och vått! Irk... Ska det verkligen vara sommar det? :-I

Söderregn sa...

Vadå livsfarlig fälla...fanns det några skelett? En seriemördare lös?
*S*

Här ösregnar det så svamparna ruttnar nog bort, trist men sant!

Ha en go måndag!