18 augusti 2011

Övergångsbråk!

 Igår vid bananövergången såg jag en enorm geting och några fjärilar, men Lilla Blå är ju som sagt ingen bra zoomkamera, så därför gick jag dit idag med Stora Sony och 18-200mm. Det fladdrade som sjutton där av amiraler! Tre stycken såg jag, det var bananmoset som lockade..
 Och det var fler där som kände sig lockade: 
 Det blev lite fajt, faktiskt! Bålgetingar är nog inte att leka med...


 Getingen någorlunda skarp, det var INTE lätt att försöka hitta fokus på den, trots kontinuerlig inställning ;) 

MEN! Jag försökte fota flygande trollsländor också, och DET var verkligen inte lätt...här är den bästa bilden:  
 Och så värst bra är den inte..

Och HÄR är övergången! Ingen ny banan där idag, dock. Inte såg jag någon som verkade smyga omkring med ett skal och vilja slänga heller...fast jag tillbringade en bra stund där och fotade! :D 

Om man skulle gå ut lite igen kanske...det är så fint väder här, soligt och 20 grader! 

7 kommentarer:

Söderstäderska sa...

Ja det krigas även i insektsvärlden. Undra om dom har något fredsråd?
Kul bilder!

Övergång kan även vara undergång...för myror, har du kollat om det bor några små krabater under bräderna?
Nyfiken!

AnnaKK sa...

Härliga foton!! :-D

Du får testa på humlor vid tillfälle - det går nog bättre för de är ju både lite större (på mitten iallafall) och lite (mycket) långsammare. :-)

Jag brukar beställa papperskopior från Fujidirekt, så det blir nog dom som får leverera en eventuell fotobok också.

Morten Pedersen sa...

Du har skjønt det! de er glad i bananer.

♥ Carina ♥ sa...

Haha, dina bildserier är underbara!!
Kram

soffie sa...

usch getingar tycker jag inte om men det har varit ett bra år med mycket lite getingar,fina fjärilar,kramen

jennifer sa...

svar: Ja, ett 50 mm har använts :) haha du och dina bananskal!

mammakero sa...

Härliga bilder från övergången till insektesvärlden...! Det blev många bra bilder, jag har försökt fånga trollsländorna på Svalnäs, men de är för kvicka för mej! Inte en enda slända blev bra på bild...