04 augusti 2011

På fjärilsjakt!

En annan av mina bloggvänner som jag numera träffar ofta är Mimmi! (som jag träffade för två år sedan via våra bloggar) Idag var jag uppe hos henne och vi gick ut på en av hennes favoritstigar där det ofta finns fjärilar (sa hon...) 
 Det första vi träffade på var en miss(sic!)tänksam katt som låg i gräset och gonade sig. 
 En liten spindel som lurar på ett byte såg vi också. (Inga fjärilar än, alltså...)
 Om man tittar riktigt noga ser man två dagfjärilar nere i högra hörnet här på denna bild!
 Men! Vad skådar mitt norra öga! En kopparorm. Iiiiih! Vi kastade oss ner på knä böjde oss långsamt ner och fotade febrilt.
 Den verkade inte notera vår närvaro utan utforskade omgivningen! Kanske det fanns nåt att äta för den någonstans här..Koppar"orm" är ju en ödla och fullkomligt ofarlig...
Och än slank han hit...och än slank han dit...och än slank han ner i diket! Vi väntade och såg så den försvann från cykelvägen så den inte skulle bli påkörd!

Fjärilarna då, undrar ni, hur gick det med dom? Jo, vi såg några malätna kålfjärilar och några andra små fladder...men det var nog min närvaro som skrämde bort dom, Mimmi själv får alltid kanonbilder på de där små flygfäna ;)  

10 kommentarer:

Mimmi sa...

Ha ha .. ja ja ... hur mycket jag än tittade så såg jag inte de två fjärilar nere i hörnet på den bilden :)
Jag tror vi var lite för sent ute .. eller så hade fjärilarna tagit en vilo dag :)Men precis som du skriver .. så lyste kopparödlan upp eftermiddagen nu när man inte fick se några av de stora vackra fjärilar :)
Härliga bilder och en härlig text :)
kramizz :)

Morten Pedersen sa...

Så gøy at dere får tatt noen turer sammen.

AnnaKK sa...

Sista ormbilden är ju bara helt super! :-D Det är ju precis så där man brukar uppfatta ormar (och kopparödlor och snokar): som något som lixom bara rinner förbi i gräset, och som man nätt och jämt hinner registrera med ögon. Och innan hjärnan har hunnit fatta vad det var, så är ormen borta igen, försvunnen. :-)

Fjärilarna här lär nog inte synas idag, för nu verkar det vara mul och regn på gång igen...

Ha en fin fredag! :-)

Anki sa...

Hamnade här genom en annan blogg - väldigt trevligt.
Härliga bilder och trevlig läsning...
Ha en fortsatt bra dag!

Hälsningar / Anki

Ninni sa...

Kopparormen/ödlan är såå fin tycker jag!

Nää jag ser minsann inga fjärilar på bilden..får kolla igen.

Du får komma och fota fjärilar hemma hos mig..finns mängder, men kanske inte idag när det regnar.

Kram

Maria Thorbjörnsson sa...

Fnissfniss..säger du det..inte ser jag något..men ormet kryper..det ser jag..kan tänka mej att ni hade hur roligt som helst på er tur..ha det..Maria

♥ Carina ♥ sa...

Må hända att kopparormen inte är farlig men lika förbaskat så är den äcklig!! Jag avskyr ormar!!
Katten var i allafall fin, även om den ser lite lömsk ut :)
Kram och trevlig helg!

soffie sa...

guu va bra bilder du är jätteduktig med kameran,ses imorrn:)

jennifer sa...

gud vilka coola bilder på ormen, hörredu! Riktigt fint!

Susanne sa...

Jag är imponerad av att ni kastade er ner och fotade istället för att kasta er iväg... även om ormen är ofarlig :-)

Svar: Visst har man metat med brödkulor, det var kul minns jag... och jag älskar också surdegsbröd så det ska jag äta när jag har tappat de kilon som jag vill bli av med och kan börja äta lite "friare"...

Kram
Susanne