21 augusti 2011

Kräftskiva!

 Det var det ordinarie kräftätandet som gick av stapeln ute på Hammarön. Vädret under dagen hade ju varit minst sagt omväxlande, men som så ofta är det mycket finare väder vid "kusten". Det blåste rätt mycket bara...så inlindad i tröjor, jacka och en filt (och halvvantar!) satt jag och såg på när de andra pillade i sig dessa små röda saker: 

 När de hann...för det skulle sjungas en del också! Och snapsas ;)
 Jag själv höll mig till vitt vin och EN liten snaps... :D
 Möe mat var det....
 Pilligt värre! "Much ado about nothing" sa Shakespeare, det måste varit efter en kräftfest han skrev det ;) 


 Men sen, äntligen, kom det lite annan mat! Rostade grönsaker och små korvar, mums! 
 Det blev mörkt rätt fort...och blåste. Vi var många som ville flytta in på altanen, men majoriteten valde att vi skulle stanna ute! Det är inte alla som fryser lika mycket som jag...
Solen sjunker ner i Vänern! Snabbt gick det, schlurp, bara, så var den borta!
Men i stället gick månen upp. Och stjärnorna. Och planeterna. Här är Jupiter till höger om månen. Och jag hittar fortfarande inte min lilla kikare, attans...

7 kommentarer:

Ninni sa...

Härliga bilder..vi åt kräftor i fredags..svenska och OJ va stora dom var.
Klorna innehöll massvis med mat=)

Ha en fin dag..kram

AnnaKK sa...

Jättefina foton - det luktar ju nästan lite... dill!? ...om dem! :-D

Det var kräftskiva i bygdegården här igårkväll, men vi var inte dit. Och inte våra ungdomar och deras kompisar heller, faktiskt - så det är nästan så jag undrar vilka som överhuvudtaget var där!? <:-)

Här hemma festade vi på grillat istället. Rökt grillat vildsvin, för att vara exakt. MUMS!!! :-)~ Och det blev mycket över, så om ett par timmar kör vi en repris på den måltiden. Dock utan snaps! Och vin blir det inte heller - fast kanske en välkyld öl... :-)

Morten Pedersen sa...

Knallfine sommerbilder. Jeg skulle ønske vi var i juni nå!

AnnaKK sa...

Svar: 40D kom 2007 och 450D 2008, så det är ju "gamla" modeller med fjuttiga 10 respektive 12 megapixlars sensorer, och de har inte så bra hantering av brus vid höga ISO-inställningar som vad nyare kameror har... Men jag tycker de presterar fullt tillräckligt för det fotandet som jag sysslar med, så de får allt hänga med ett tag till.

40D:n är en så kallad semiproffskamera medans 450D:n är en instegsmodell.

Framförallt kvittar det hur bra kamera man har, om man inte har optik på den som gör alla pixlar och goda ISO-egenskaper rättvisa! När proffsmodellen Canon 5D Mark II kom tex, så var det många som smällde drygt 20 000 på ett sådant hus, och sen bara hade råd att köpa snikvarianten av fast ljusstarkt (1,8) 50-millimeters optik till det (som kostar strax över en tusenlapp)...

Jag skulle rekommendera att göra tvärtom istället. (Om man nu verkligen vill ta bra foton, och inte bara glassa runt med den hippaste kameran alltså...) Dvs köpa ett riktigt bra objektiv för 20 000 istället, och sen leta upp ett begagnat kamerahus på Blocket för en tusing eller två!! ;-)

Mimmi sa...

Det var ju jätte fina bilder du har fått från kalaset ju :)
och det blev ju väldigt fint väder med tanke på hur det var under dagen :)
kramizz :)

Fröken M sa...

Gud va gott - vi har hittills bara ätit havskräftor i år, men jag hoppas vi ska hinna med ett gäng rödingar oxå ;)

♥ Carina ♥ sa...

Mums vad gott med kräftor! Däremot är det ju inte så gott att frysa... vilket jag gör lätt, hur mycket än jag klär mig.
Vackra bilder du bjuder på :)
Kram