13 augusti 2011

Liten ödla...och en banan!

En varan! Nä...bara en liten skogsödla. Men det är svårt att få ett grepp om hur stort något är på en bild såhär. Men denna var inte ens en dm lång. Den klättrade upp på en liten sten och jag plocka fram mitt munspel ur min tomma slitna ficka  (sorry, kom in på Anna o mej där...) plockade fram min Lilla Blå ur min inte så tomma men faktiskt rätt slitna ficka och närmade mig s-a-k-t-a! För makron är bra på kompaktisarna, men man måste ju nära objekten. Och det är inte alltid de vill vara med och leka. Men denna kände säkert att jag var helt ofarlig och satt kvar i nån minut i alla fall! Lilla fina ödlan...
 Och så tätnar mysteriet:
 Nu hittade vi en mosad banan bredvid skalet som fanns där häromdagen! Haha! Jag måste lösa detta mysterium nån gång..

Och så lite bilder från vår vattenrika stad:  
Många broar finns det i Karlstad, närmare 94 stycken (uppgift från 2008, det kan ha tillkommit någon)!

Himlen är lika blå just nu...och det ska faktiskt ut och cyklas lite! Kameran ska med, givetvis...det är fullmåne ikväll, men att ta nån bild på den med Lilla Blå är ingen ide, så här kommer en bild från igår kväll, med Sonyn:
 Oj, här är visst Mats Ronander också:
Han och hans band spelade igår kväll på Café August...blues är inte riktigt min favoritmusik, men så var jag där för att sitta i entrén också, och inte roa mig! Men 333 bluesfantaster hittade det dit i alla fall...Men ikväll ska jag dock INTE till August, trots att Dublin Fair spelar där. Irländsk musik kan jag få lyssna till på närmare håll ;) 

6 kommentarer:

Jessica sa...

Vilka jättefina bilder! =)

mammakero sa...

Jättefina bilder! Kul med ödlan! Att den satt stilla så länge att du kunde få den på bild!
Jag försökte även jag att få en bra bild på fullmånen i går. Vet inte om den blev särskilt mycket bättre med systemkameran, som din med lilla blå!

AnnaKK sa...

Ha-Ha!

Ja, det skulle nog utan tvekan bli en varan av den där illa ödleskrutten, om man bara kunde få den att växa några tusen gånger!? Men vi får väl hoppas att preparat som anabola steroider osv inte kommer att nå reptilerna inom överskådlig framtid iallafall... 8-I

Eftersom det var bra ljusförhållanden på agility-banan så behövde jag inte köra med slutarprioritet utan kunde göra som jag brukar: använda bländarprioritet istället. Bländare 4,5 var lagom för att få både bra skärpa och en del skärpedjup men ändå lätt suddig bakgrund. :-) Tiderna varierar mellan 1/500 och 1/2000 ungefär. Hade man bestämt sej för att ha tiden 1/500 på alla foton (och kört med slutarprioritetsläget, alltså) så hade kameran nog velat ha en så liten bländare emellanåt att ekipagen och bakgrunden lixom "smultit" ihop... <:-)

soffie sa...

men guu vilken stor ödla ,idag när jag å Carina gick spåret så gjorde vi riktiga svanhopp vi stötte på 2 kopparödlor å jisses va de ringla å hade sig:)
å den dära fullmånen himla fin bild men den gör att jag nu inte sovit på¨2 nätter hmmm tror minsann det vuxit ut små vampyrtänder nu;/

Morten Pedersen sa...

Morsomt med dyr og sommer.

i stora drag sa...

Oj, vad du varit produktiv här sedan jag var inne senast! En massa fina bilder på fåglar, himlar, måne, ödlor och folk! :)
Fotade också en ödla i somras och igår hittade jag två mördarsniglar i min trädgård! Tvi vale!

Ha det gott och tack för din senaste kommentar, Yvonne!
/Pia